poniedziałek, 29 września, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Badanie EY: Inwestycje rosną, ale wdrażanie agentowego AI pozostaje w tyle

    Zobacz również

    Blisko cała (97%) kadra kierownicza wyższego szczebla, której organizacje inwestują w sztuczną inteligencję, odnotowuje zwrot z poniesionych nakładów. To wnioski płynące z badania EY US AI Pulse. Ponadto organizacje przeznaczające co najmniej 5% swojego budżetu na AI, w porównaniu do angażujących mniejsze środki, rozwijają się szybciej, szczególnie w zakresie modernizacji technologii (82% do 62%), satysfakcji klienta (78% do 55%) i cyberbezpieczeństwa (78% do 49%). Dodatkowo tylko co trzeci (34%) badany twierdzi, że ich organizacje rozpoczęły już wdrażanie technologii agentowego AI (Agentic AI).

    - Reklama -


    Im większa inwestycja w AI, tym wyższy zwrot
    Badanie pokazuje serię zależności. Z jednej strony mamy entuzjazm świata biznesu wobec AI, z drugiej zaś poważne ograniczenia (jak choćby czas wdrożenia i brak wiedzy). Największe korzyści odnoszą ci, którzy stawiają na rozwiązania na dużą skalę. Z odpowiedzi wynika, że organizacje, które zainwestowały co najmniej 5% swojego całkowitego budżetu w rozwiązania AI, uzyskały o wiele wyższy zwrot (ROI) w porównaniu z tymi, które przeznaczyły mniejsze środki. Najlepsze wyniki osiągnięto w takich obszarach, jak unowocześnienie technologii (82% vs. 62%), satysfakcja klienta (78% vs. 55%), cyberbezpieczeństwo (78% vs. 49%), przewaga konkurencyjna (76% vs. 43%) i innowacja produktowa (74% vs. 43%).


    Z badania EY US AI Pulse wynika, że chociaż zwrot z inwestycji w AI jest wysoki, istnieje znaczna różnica między zaangażowaniem liderów wyższego szczebla w implementację tej technologii, a jej pełnym wdrożeniem. Co trzeci (34%) ankietowany rozpoczęły już wdrażanie Agentic AI. Jednak tylko 14% twierdzi, że technologia ta została w pełni zaimplementowana. Organizacje wykorzystują agentową AI do wspomagania i zarządzania procesami (86%), w szczególności do usprawniania marketingu oraz obsługi klienta (55%), poprawy efektywności IT (55%) i cyberbezpieczeństwa (51%).

    Sektor bankowy jest jednym z sektorów, w którym AI jest najszybciej implementowany w organizacjach. Dane są cennym aktywem, efektywność analizy informacji jest tu kluczowa. Technologia wspomaga równocześnie zespoły sprzedaży, obsługi klienta, ale jest też wykorzystywana w procesie zapobiegania praniu brudnych pieniędzy. Jednocześnie ta branża, jako obszar podlegający bardzo ścisłym regulacjom, duży nacisk kładzie na zapewnienie bezpieczeństwa danych – mówi Wojciech Soleniec, Partner w Zespole Technology Consulting, EY Polska.

    Ostrożność czy obawa?
    Początki Agentic AI są więc obiecujące, ale do pełnego wdrożenia daleko. Skąd bierze się ujawnione w badaniu ostrożne tempo implementacji? Ponad połowa badanych (57%) uważa, że kadra kierownicza wyższego szczebla w ich branży, a nawet w ich własnej organizacji (54%), nie rozumie korzyści płynących z używania sztucznej inteligencji opartej na agentach.

    Autorzy raportu uważają to za pewien paradoks. Blisko 3/4 (73%) liderów wyższego szczebla wierzy, że pewnego dnia całe jednostki biznesowe będą zarządzane przez sztuczną inteligencję opartą na agentach, ale jednocześnie 87% z nich zauważa poważne bariery. Kluczowe problemy są związane z obawami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa (35%), prywatności danych (30%), brakiem regulacji dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji opartej na agentach oraz brakiem polityki firmy dotyczącej tego rodzaju technologii (po 21%).

    Sztuczna inteligencja oparta na agentach działa autonomicznie, rozumie kontekst, planuje wymagane czynności i działa zgodnie z nimi, realizuje złożone cele krok po kroku. Ponadto – mając dostęp do odpowiednio kontrolowanych źródeł danych, wiedzy i systemów – wymaga jedynie ograniczonego nadzoru. W najbliższych latach można spodziewać się, że agenci AI będą transformować takie obszary jak sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie procesami biznesowymi. Z doświadczeń polskich firm wynika, że po okresie początkowej fascynacji nową technologią, przychodzi czas weryfikacji biznesowej przydatności. Dostawcy rozwiązań AI powinni coraz mocniej skupiać się na tym, w jaki sposób ich rozwiązania i udostępniane usługi pozwolą uzyskać wymierne korzyści dla klientów. Potwierdzają to motywacje do wdrożenia AI wśród rodzimych przedsiębiorstw. Według badania „Jak polskie firmy wdrażają AI” działania te najczęściej (42%) pozwalają na poprawę jakości usług, a w dalszej kolejności pomagają zwiększyć skalę działalności (36%) oraz zmniejszać koszty działania (31%) – przypomina Bartosz Pacuszka, Partner EY Polska, Lider zespołu AI Technology.

    Obecnie rośnie liczba ankietowanych przewidujących, że w ciągu najbliższego roku ich organizacja poświęci większą ilość czasu na szkolenie pracowników w zakresie odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji. Ten wskaźnik podnosi się z badania na badanie i obecnie (3. fala) sięga 59%, początkowo (1. fala) wynosił 49%. Prawie 2/3 (65%, w porównaniu do 49% w 1 fali) liderów spodziewa się, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy czas przeznaczony na szkolenia będzie jeszcze dłuższy.

    Z badania wynika również, że intensywny nacisk na szkolenia odnosi się do podstawowego problemu: większość (64%) ankietowanych uważa, że wdrażanie sztucznej inteligencji opartej na agentach będzie hamował strach przed zastąpieniem człowieka technologią. Jedna czwarta (24%) badanych wskazuje niechęć pracowników jako jedną z największych barier we wdrażaniu sztucznej inteligencji opartej na agentach w swojej organizacji. Zdecydowana większość (89%) badanych twierdzi, że choć są optymistycznie nastawieni do korzyści płynących ze sztucznej inteligencji, kluczowa w podejmowaniu decyzji będzie i tak interwencja człowieka.

    ŹródłoEY
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    InPost za pośrednictwem buycoffee.to umożliwia postawienie wirtualnej kawy dla Kurierów

    InPost, europejski lider w dziedzinie innowacji logistycznych, wykorzystując rozwiązania polskiego fintechu buycoffee.to, wprowadza nową funkcjonalność w swojej aplikacji InPost...