czwartek, 18 grudnia, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Badanie EY: 8 na 10 polskich firm zwiększy inwestycje w sztuczną inteligencję

    Zobacz również

    Ponad jedna trzecia (34%) firm w Polsce zaimplementowała już pierwsze rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza to wzrost o 9 p.p. – wynika z trzeciej edycji badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI”. Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana głównie w obszarze IT (wzrost z 33% w 2024 r. do 51% obecnie) oraz obsłudze klienta (z 41% do 48%). Aż 77% badanych organizacji planuje zwiększyć wydatki na tę technologię w najbliższych 18 miesiącach – to o 14 p.p. więcej niż jeszcze dwa lata temu.

    - Reklama -

    Z tegorocznej – trzeciej – edycji badania wynika, że polskie firmy coraz dynamiczniej przechodzą z fazy testów do wdrożeń w tych obszarach organizacji, które wykazały największy potencjał. Obecnie 34% średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce zakończyło pierwsze implementacje AI – to o 9 p.p. więcej niż w 2024 r. (25%) i 14 p.p. w porównaniu do 2023 r. (20%). Dodatkowo 43% jest w trakcie procesu wdrożeniowego, to wyniki niemal identyczny w porównaniu z poprzednimi latami. Wyraźna różnica w przypadku zakończania pierwszych wdrożeń wynika z przepływu z grona przedsiębiorstw, które dopiero analizują możliwe opcje. W tym obszarze odsetek firm spadł z 22% w 2023r., przez 18% w 2024 r. do 9% obecnie. Maleje też grupa organizacji, które nie planują implementacji AI. W roku 2025 r. stanowiły one zaledwie 1%, rok wcześniej – 5%, a przed dwoma laty – 9%. Odsetek firm, które przerywają wdrożenia, od 3 lat utrzymuje się na stałym poziomie (8–10%).

    Widzimy wyraźne przejście z fazy deklaracji i analiz do podejmowania faktycznych działań biznesowych. AI przestaje być projektem eksperymentalnym, a staje się częścią standardowych planów rozwojowych przedsiębiorstw. Firmy coraz śmielej przechodzą do realizacji, co świadczy o rosnącej dojrzałości rynku i postrzeganiu AI jako niezbędnego elementu efektywności i szybkiego wyciągania wniosków ze złożonych informacji – mówi Bartosz Pacuszka, Partner w EY Polska, AI Technology Leader.

    Gdzie AI przydaje się najbardziej?

    Sztuczna inteligencja trafia głównie do działów, w których przetwarzane są duże ilości danych: IT (wzrost z 33% w 2024 r. do 51% w 2025 r.), obsługi klienta (z 41% do 48%), marketingu (z 41% do 47%), sprzedaży (z 38% do 42%) oraz cyberbezpieczeństwa (z 28% do 40%). Wyraźne wzrosty widać we wszystkich badanych obszarach, co wskazuje na wejście AI do głównego nurtu działalności całych organizacji, a nie pojedynczych zespołów.

    – W wynikach tegorocznego badania widzimy, że największy wzrost wykorzystania AI odnotowały obszary IT i cyberbezpieczeństwo. To pokazuje, że wśród polskich firm rośnie świadomość na temat możliwych zagrożeń. Jednocześnie obserwowane są wyraźne wzrosty implementacji w obszarach biznesowych. Wskazuje to, że przedsiębiorstwa analizują dotychczasowe rozwiązania i wprowadzają je tam, gdzie istnieje perspektywa osiągnięcia realnych wartości biznesowych – mówi Piotr Ciepiela, Partner EY Polska, Lider zespołu Technology Consulting.

    Najczęściej wskazywanymi motywacjami do wdrożenia AI pozostają automatyzacja procesów wewnętrznych (wzrost z 41% w 2024 r. do 59% w 2025 r.), lepsze dotarcie do klientów (wzrost z 35% do 56%) oraz wprowadzenie nowych usług lub produktów (wzrost z 15% do 48%). Co szczególnie ciekawe, aż jedna trzecia firm (33%, w 2024 r. – zaledwie 6%) chce wyprzedzić konkurencję.

    Wyniki pokazują, że firmy traktują AI przede wszystkim jako dźwignię optymalizacji operacyjnej i budowania przewagi konkurencyjnej, coraz częściej wykorzystując ją także do kreowania wartości biznesowej skoncentrowanej na kliencie. Na obecnym etapie rozwoju rynku presja związana z deficytem talentów nie stanowi jeszcze kluczowego impulsu do adopcji tej technologii – taką obawę wyraża jedynie 14% ankietowanych przedsiębiorstw.

    Inwestycje w AI nabierają tempa

    Ponad trzy czwarte firm (77%, w tym 33% znacząco) planuje zwiększyć wydatki na narzędzia AI w ciągu najbliższych 18 miesięcy. Względem 2024 roku grupa ta wzrosła o 5 p.p. (z 72%). Kolejne 17% chce utrzymać wydatki na niezmienionym poziomie (spadek z 20%). Jedynie 3% firm – podobnie jak rok wcześniej – planuje niewielkie ograniczenia. Grupa niepewnych inwestycji skurczyła się w ostatnich latach z 6% do 1%.

    Rozkład odpowiedzi sugeruje, że organizacje dostrzegają realną wartość biznesową sztucznej inteligencji, co znajduje odzwierciedlenie w planach zwiększania budżetów na te rozwiązania i przygotowaniach do ich szerszej adopcji. Marginalny odsetek deklaracji o redukcji wydatków potwierdza, że AI traktowana jest jako strategiczna inwestycja rozwojowa, a nie obszar do cięcia kosztów.

    Polskie firmy coraz pewniej wchodzą w inwestycje AI. Jednak, aby wdrożenie było skuteczne, niezbędne są odpowiednie przygotowania i infrastruktura. Przez ostatnie lata przedsiębiorstwa konsekwentnie budowały kolejne elementy ekosystemu technologicznego, dzięki czemu obecnie mogą przyspieszyć procesy związane z implementacją AI. To pokazuje, że sztuczna inteligencja nie jest już testem technologicznym, a projektem planowym, przewidywalnym i odpowiednio osadzonym w budżetach – dodaje Bartosz Pacuszka.

    Największe obawy

    W ramach implementacji narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji rodzime organizacje obawiają się przede wszystkim o bezpieczeństwo danych i cyberbezpieczeństwo (39%). Ponad jedna trzecia wskazuje na trudności technologiczne (34%) oraz niepewność regulacyjną i problemy organizacyjne (po 32%). Dodatkowo 26% obawia się wysokich kosztów wdrożenia, 23% – jakości rezultatów. Rzadziej pojawiają się obawy dotyczące zasadności inwestycji (15%) i wykorzystania danych (11%).

    Firmy nie kwestionują samej technologii, ale martwią się o to, co stanie się z ich danymi. Wspólnym mianownikiem obaw jest infrastruktura towarzysząca modelom AI. Koszty i brak umiejętności nie są dziś główną barierą – ważniejsze są kwestie fundamentalne: bezpieczeństwo, jasne zasady i przewidywalność działania technologii. Wyniki pokazują, że niezbędne jest zwiększenie inwestycji w cyberbezpieczeństwo, edukowanie pracowników na temat kosztów incydentów bezpieczeństwa i rozbudowa zespołów zajmujących się zapobieganiem takim zdarzeniom – dodaje Piotr Ciepiela.

    ŹródłoEY
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Alior Bank wchodzi w nową erę komunikacji cyfrowej dzięki współpracy z Adobe i Dentsu

    Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę z globalnym liderem technologii marketingowej, firmą Adobe oraz partnerem wdrożeniowym Dentsu Polska w celu...