wtorek, 14 października, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Analiza EY: W świecie samochodów elektrycznych Chiny nabierają rozpędu, Europa kalibruje swoje działania, a USA stanęły

    Zobacz również

    • W 2028 roku sprzedaż aut elektrycznych (EV) w Europie będzie większa niż z silnikami spalinowymi, a do 2032 roku osiągnie połowę sprzedaży wszystkich samochodów.
    • Popularność hybryd plug-in w Chinach spowoduje wzrost udziału pojazdów napędzanych nowymi źródłami energii (NEV) do 50% w 2025 r.
      Realizacja pierwotnych celów w USA opóźni się z powodu braku regulacji, wysokich kosztów i niewystarczającej infrastruktury ładowania
    • Najnowsza analiza EY Mobility Lens Forecaster wskazuje, że Chiny są liderem w przechodzeniu na pojazdy zeroemisyjne. Europa z kolei dostosowuje swoją strategię, a USA borykają się z trudnościami.

    Z prognozy wynika, że na tych trzech rynkach sprzedaż pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) ma przekroczyć 50% do 2034 roku. Natomiast auta hybrydowe i hybrydowe typu plug-in (PHEV) utrzymają udział w rynku na poziomie ponad 30% do 2036 roku.

    - Reklama -

    Natomiast tempo zmian będzie zróżnicowane. EY zakłada, że do 2028 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie przewyższy sprzedaż pojazdów benzynowych i diesla, a do 2032 r. przekroczy połowę. Wpływ na to będzie miało zaostrzenie przepisów dotyczących emisji. W Chinach natomiast jeszcze w tym roku udział pojazdów napędzanych nowymi źródłami energii (NEV) osiągnie 50%, zaś w USA udział EV osiągnie połowę do 2039 r., czyli 5 lat później niż wcześniej prognozowano.


    Zgodnie z przewidywaniami EY presja gospodarcza w Europie, zmniejszenie zachęt i łagodniejsze kary za emisje spowolnią do 2027 r. wzrost popularności BEV. Ale rygorystyczne limity emisji CO₂ i przystępniejsze cenowo modele powinny przyczynić się do zmian na rynku. W efekcie udział BEV powinien przekroczyć 50% do 2032 roku. Wpływ na to będzie miał także europejski akt o surowcach krytycznych (CRMA). Pojazdy hybrydowe, w tym PHEV, nadal pozostaną opłacalną alternatywą i będą sprzedawać się lepiej niż BEV do 2030 r. utrzymując do tego czasu co najmniej 20% udział w rynku i osiągając szczyt w 2033 r. z 41% udziałem w sprzedaży nowych samochodów.

    Przełomowe osiągnięcia w technologii akumulatorów, w tym półprzewodnikowych i sodowo-jonowych, postępy gospodarki obiegu zamkniętego oraz obniżenie całkowitego kosztu posiadania aut powinny przyczynić się do dominacji pojazdów BEV, których udział w europejskim rynku ma przekroczyć 95% do 2041 roku. EY przewiduje także, że import z Chin pojazdów hybrydowych i EREV (ang. extended-range electric vehicles) przyczyni się do wzrostu ich popularności.

    Wg indeksu PEVO, przygotowywanego co miesiąc przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności[1], liczba zarejestrowanych BEV w Polsce przekroczyła w sierpniu 2025 r. 107 tys., a ich udział w rynku nowych aut osiągnął 7,8%. Indeks zwrócił też uwagę na rosnącą liczbę aut wodorowych (FCEV). Na koniec sierpnia były to 502 samochody, co stanowi wzrost o 110% r/r.

    Do tej pory sprzedaż samochodów elektrycznych była w znaczącym zakresie napędzana przez system ulg podatkowych. Ta sytuacja dotyczyła nie tylko Polski, ale również krajów Europy Zachodniej czy USA. Ten okres ulega powoli zakończeniu. Należy się jednak spodziewać, że wraz z dalszym zaostrzaniem się regulacji ekologicznych oraz rozwojem technologicznym łączne koszty zakupu auta spalinowego oraz zeroemisyjnego będą stopniowo przechylać się na rzecz tej drugiej kategorii – mówi Michał Lesiuk, Partner EY Polska, Lider Działu Doradztwa dla Sektora Produkcja Przemysłowa i Mobilność.

    Chiny oraz USA
    Zgodnie z przewidywaniami EY do 2033 r. pojazdy BEV będą stanowić ponad 50% sprzedaży aut w Chinach, dzięki niższym kosztom i sprzyjającej polityce. Oczekuje się, że już w tym roku udział pełnych elektryków i hybryd plug-in wyniesie połowę, a do 2034 r. przekroczy 90%.

    Inaczej sytuacja wygląda w USA. Co prawda może jeszcze nastąpić wzrost sprzedaży, ale potem należy oczekiwać spowolnienia. Konsumenci chcieli bowiem skorzystać z ulg podatkowych, które przestały obowiązywać we wrześniu 2025 roku. Spowolnienie wywoła nie tylko cofnięcie ulg, ale także wprowadzenie nowych ceł i niepewność legislacyjna związana z „Wielką Piękną Ustawą”.

    Prognoza EY zakłada, że eskalacja napięć handlowych i niedobór metali ziem rzadkich spowodują dalsze spowolnienie tempa adopcji pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych. Ich udział spadnie z 7,3% w 2024 r. do poniżej 2% rocznie przez najbliższych 5 lat. EV będą więc stanowić jedynie 11% całej sprzedaży samochodów osobowych w USA do 2029 roku. W rezultacie przewiduje się, że osiągną 50% udziału pojazdów BEV do 2039 r., a samochody hybrydowe pozostaną kluczową opcją, osiągając 34% sprzedaży do 2034 roku.

    ŹródłoEY
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Razer Gigantus V2 – Faker Edition: gdy legenda spotyka perfekcję

    Razer ogłasza premierę limitowanej edycji podkładki Razer Gigantus V2 – Faker Edition, stworzonej we współpracy z ikoną esportu –...