W ciągu zaledwie dwóch lat odsetek pracodawców wykorzystujących sztuczną inteligencję w rekrutacji wzrósł czterokrotnie, osiągając poziom 25%. Jak wynika z najnowszego raportu „Candidate Experience w Polsce 2025” przygotowanego przez eRecruiter, rynek mierzy się z wyraźnym rozdźwiękiem między rosnącym poziomem wdrożenia narzędzi AI a brakiem sformalizowanych procedur bezpieczeństwa – aż 62% firm nie podjęło jeszcze systemowych działań w tym obszarze. Odpowiedzią na te wyzwania jest technologia, która nie tylko automatyzuje powtarzalne czynności, ale przede wszystkim gwarantuje ochronę danych i wspiera obiektywność procesów.
Kluczowe dane:
- Już 25% pracodawców deklaruje stosowanie funkcji i mechanizmów AI (wzrost z 6% w 2023 roku).
- Z rozwiązań AI w procesie poszukiwania pracy korzysta już 50% pracowników fizycznych i 38% specjalistów.
- Firmy najczęściej wykorzystują AI do przygotowywania treści ogłoszeń (57%), generowania pytań (53%) oraz automatycznego powiadamiania o statusie aplikacji (49%).
- Tylko 15% pracodawców posiada wewnętrzne wytyczne dotyczące etycznego wykorzystania technologii w rekrutacji.
Technologia w służbie relacji, czyli AI jako „Asystent”
Raport Candidate Experience w Polsce 2025 wskazuje jasno: sztuczna inteligencja jest potężnym wsparciem efektywności. Aż 86% pracodawców uważa, że AI przyspiesza proces rekrutacji, a 83% twierdzi, że umożliwia sprawniejsze zarządzanie dużą liczbą aplikacji. Kluczem do sukcesu nie jest jednak zastąpienie rekrutera, ale odciążenie go z zadań administracyjnych.
– Przykładem może być narzędzie, które nazywamy po prostu Asystentem Rekrutera. Analizuje ono aplikacje, wyciągając z nich najważniejsze wątki do doprecyzowania podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Co kluczowe z perspektywy etyki i prawa – narzędzie posługuje się neutralnym, nieoceniającym językiem. Nie odnosi się do wieku, płci, narodowości czy wyglądu kandydata, a dane osobowe są anonimizowane podczas analizy. AI w tym wydaniu nie ocenia szans na zatrudnienie (co jest prawnie ryzykowne), lecz pełni rolę wsparcia analitycznego – ocenia Łukasz Marciniak, Commercial Director w eRecruiter.
Wsparcie w feedbacku
Kandydaci niemal jednogłośnie zwracają uwagę na skalę problemu, jakim jest brak informacji zwrotnej po rekrutacji – bez względu na to czy zakończonej sukcesem czy nie (ponad 90% kandydatów doświadczyło braku informacji zwrotnej o odrzuceniu z rekrutacji, a 84% wskazało, że jest to sytuacja powtarzająca się). Wiele firm wykorzystuje już automatyzację do powiadamiania o statusie aplikacji. Kandydaci obawiają się jednak, że otrzymywane wiadomości to „okrągłe zdania”, bez personalizacji, wysyłane do każdego aplikującego.
– Feedback to niezwykle ważna część procesu rekrutacji, ale jednocześnie bardzo pracochłonna dla rekruterów. To, co mogliśmy zrobić z perspektywy twórcy narzędzi, to dać wsparcie w generowaniu feedbacku, ale bez utraty jakości i unikalnego charakteru wiadomości zwrotnej, opartej o szczegółową ocenę danego kandydata. Taki feedback bazuje na notatkach sporządzonych podczas procesu. Technologia przekształca hasłowe zapiski w profesjonalną wiadomość mailową. W rezultacie kandydat otrzymuje spersonalizowaną odpowiedź, która – mimo że zredagowana przez AI – opiera się na rzeczywistej ocenie jego kompetencji – komentuje Katarzyna Trzaska, Senior Marketing Manager w eRecruiter.