czwartek, 18 grudnia, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    AI w rekrutacji rośnie szybciej niż procedury bezpieczeństwa

    Zobacz również

    W ciągu zaledwie dwóch lat odsetek pracodawców wykorzystujących sztuczną inteligencję w rekrutacji wzrósł czterokrotnie, osiągając poziom 25%. Jak wynika z najnowszego raportu „Candidate Experience w Polsce 2025” przygotowanego przez eRecruiter, rynek mierzy się z wyraźnym rozdźwiękiem między rosnącym poziomem wdrożenia narzędzi AI a brakiem sformalizowanych procedur bezpieczeństwa – aż 62% firm nie podjęło jeszcze systemowych działań w tym obszarze. Odpowiedzią na te wyzwania jest technologia, która nie tylko automatyzuje powtarzalne czynności, ale przede wszystkim gwarantuje ochronę danych i wspiera obiektywność procesów.

    - Reklama -

    Kluczowe dane:

    • Już 25% pracodawców deklaruje stosowanie funkcji i mechanizmów AI (wzrost z 6% w 2023 roku).
    • Z rozwiązań AI w procesie poszukiwania pracy korzysta już 50% pracowników fizycznych i 38% specjalistów.
    • Firmy najczęściej wykorzystują AI do przygotowywania treści ogłoszeń (57%), generowania pytań (53%) oraz automatycznego powiadamiania o statusie aplikacji (49%).
    • Tylko 15% pracodawców posiada wewnętrzne wytyczne dotyczące etycznego wykorzystania technologii w rekrutacji.


    Technologia w służbie relacji, czyli AI jako „Asystent”
    Raport Candidate Experience w Polsce 2025 wskazuje jasno: sztuczna inteligencja jest potężnym wsparciem efektywności. Aż 86% pracodawców uważa, że AI przyspiesza proces rekrutacji, a 83% twierdzi, że umożliwia sprawniejsze zarządzanie dużą liczbą aplikacji. Kluczem do sukcesu nie jest jednak zastąpienie rekrutera, ale odciążenie go z zadań administracyjnych.


    – Przykładem może być narzędzie, które nazywamy po prostu Asystentem Rekrutera. Analizuje ono aplikacje, wyciągając z nich najważniejsze wątki do doprecyzowania podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Co kluczowe z perspektywy etyki i prawa – narzędzie posługuje się neutralnym, nieoceniającym językiem. Nie odnosi się do wieku, płci, narodowości czy wyglądu kandydata, a dane osobowe są anonimizowane podczas analizy. AI w tym wydaniu nie ocenia szans na zatrudnienie (co jest prawnie ryzykowne), lecz pełni rolę wsparcia analitycznego – ocenia Łukasz Marciniak, Commercial Director w eRecruiter.


    Wsparcie w feedbacku
    Kandydaci niemal jednogłośnie zwracają uwagę na skalę problemu, jakim jest brak informacji zwrotnej po rekrutacji – bez względu na to czy zakończonej sukcesem czy nie (ponad 90% kandydatów doświadczyło braku informacji zwrotnej o odrzuceniu z rekrutacji, a 84% wskazało, że jest to sytuacja powtarzająca się). Wiele firm wykorzystuje już automatyzację do powiadamiania o statusie aplikacji. Kandydaci obawiają się jednak, że otrzymywane wiadomości to „okrągłe zdania”, bez personalizacji, wysyłane do każdego aplikującego.


    Feedback to niezwykle ważna część procesu rekrutacji, ale jednocześnie bardzo pracochłonna dla rekruterów. To, co mogliśmy zrobić z perspektywy twórcy narzędzi, to dać wsparcie w generowaniu feedbacku, ale bez utraty jakości i unikalnego charakteru wiadomości zwrotnej, opartej o szczegółową ocenę danego kandydata. Taki feedback bazuje na notatkach sporządzonych podczas procesu. Technologia przekształca hasłowe zapiski w profesjonalną wiadomość mailową. W rezultacie kandydat otrzymuje spersonalizowaną odpowiedź, która – mimo że zredagowana przez AI – opiera się na rzeczywistej ocenie jego kompetencji – komentuje Katarzyna Trzaska, Senior Marketing Manager w eRecruiter.

    ŹródłoeRecruiter
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Alior Bank wchodzi w nową erę komunikacji cyfrowej dzięki współpracy z Adobe i Dentsu

    Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę z globalnym liderem technologii marketingowej, firmą Adobe oraz partnerem wdrożeniowym Dentsu Polska w celu...