piątek, 4 lipca, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    AI oszczędza prawie 2h dziennie. Jak zaradzić kryzysowi produktywności?

    Zobacz również

    Molly Sands, szefowa Teamwork Lab w Atlassian

    - Reklama -

    Aż 89% liderów biznesowych na świecie twierdzi, że ich firmy muszą działać szybciej, aby mogły pozostać konkurencyjne. Tymczasem ponad połowa pracowników przyznaje, że aż jedna czwarta ich czasu pracy jest nieproduktywna – to wyraźna rozbieżność między oczekiwaniami kadry zarządzającej a realnymi możliwościami zespołów. W rezultacie pracownikom trudno jest zachować spójność działań oraz koncentrować się na priorytetach, co prowadzi do narastających problemów z produktywnością.


    Firmy, chcąc pokonać brak wydajności oraz nadać swojej działalności nowego rozpędu, muszą zacząć pracować mądrzej, a nie ciężej. Posiadanie odpowiednich narzędzi technicznych jest istotne, jednak to umiejętność ich wykorzystywania stanowi o przewadze konkurencyjnej. Aby zwiększyć wydajność pracowników, liderzy powinni skupić się na usuwaniu silosów informacyjnych oraz przyjęciu nowego podejścia do wykorzystania sztucznej inteligencji.


    Jak zmniejszyć dystans między liderami a zespołami?
    Jednym z głównych wyzwań współczesnego środowiska pracy jest niedostateczna komunikacja oraz brak zgrania między kadrą zarządzającą a resztą zespołu.


    Badania Atlassian pokazują, że 69% liderów w firmach na całym świecie doświadcza braku zgodności pomiędzy strategicznymi celami a codziennymi zadaniami, co prowadzi do spadku produktywności. Tę rozbieżność pogłębia fakt, że często oczekuje się od pracowników szybkiej realizacji celów bez zapewnienia im odpowiednich narzędzi do ich osiągnięcia.


    Aby wyeliminować ten problem, liderzy muszą aktywnie budować więzi ze swoimi zespołami, wyjaśniając im przyjęte strategiczne cele oraz ich wpływ na priorytety zadań. Dzięki ustaleniu jasnych, spójnych i regularnie weryfikowanych celów, kierownictwo może mieć pewność, że różne zespoły zmierzają w tym samym kierunku. Poprzez zapewnienie transparentności celów oraz wyznaczenie konkretnych ram czasowych na współpracę, liderzy tworzą środowisko do otwartej i szczerej rozmowy o wyzwaniach. To sprawia, że zespoły pozostają zgrane i zmotywowane, niezależnie od tego czy pracują zdalnie, czy z biura.


    Przełamywanie silosów informacyjnych dla lepszej współpracy
    Na poprawę wydajności ma również wpływ pozbycie się silosów informacyjnych – cichych zabójców produktywności, które wpływają na izolowanie zespołów oraz utrudniają dostęp do wiedzy. Często dochodzi do marnotrawienia wysiłków pracowników, gdy zespoły nieświadomie powielają swoją pracę, tracąc przez to cenny czas. Brak odpowiedniego przepływu informacji uniemożliwia również podejmowanie strategicznych decyzji, a gdy pracownik odchodzi z firmy, cenna wiedza często znika wraz z nim.


    Aby przełamać te bariery, firmy powinny wdrażać rozwiązania techniczne, które łączą zespoły, centralizują wiedzę i umożliwiają współpracę w czasie rzeczywistym. Wspólne cyfrowe przestrzenie robocze, zintegrowane narzędzia komunikacyjne oraz scentralizowane platformy z dostępem do danych tworzą środowisko, w którym każdy pracuje według tych samych założeń. Takie rozwiązania budują fundamenty przejrzystości działania firmy, wspierają współpracę między działami oraz zapewniają swobodny przepływ informacji.


    Sposób myślenia o AI
    Wiele przedsiębiorstw porywa się na wdrażanie narzędzi AI jeszcze zanim zadba o odpowiednie podejście do współpracy ze sztuczną inteligencją. Tymczasem badania pokazują, że skuteczność korzystania z niej może znacząco różnić się w zależności od sposobu użycia. Pracownicy, którzy stosują ją w podstawowym zakresie, np. do napisania e-maila czy szukania informacji, oszczędzają dzięki niej średnio 53 minuty dziennie.

    Natomiast ci, którzy wykorzystują sztuczną inteligencję w sposób strategiczny (traktują ją jak współpracownika) zyskują aż 105 minut każdego dnia. Pomaga ona nie tylko w pozyskiwaniu informacji, ale także w wykonywaniu bardziej złożonych zadań, jak przygotowanie analiz „za i przeciw”, wyszukiwanie przykładów z podobnych sytuacji czy przewidywanie potencjalnych skutków ubocznych danej decyzji. Takie podejście przekłada się na realne korzyści: aż 85% użytkowników podchodzących do AI w sposób strategiczny zauważa poprawę jakości pracy i osiąga dwukrotnie lepsze rezultaty przy tym samym wysiłku.
    Ale prawdziwa zmiana następuje wtedy, gdy pracownicy zaczynają traktować AI jak członka zespołu. To właśnie wtedy sztuczna inteligencja staje się źródłem przewagi konkurencyjnej, wspiera eksperymentowanie, sprzyja innowacyjności i pomaga firmom utrzymać się na czele rynkowej stawki.


    Jak zamienić wiedzę w działanie oraz poprawić produktywność w pracy?
    Obserwowany obecnie kryzys produktywności nie wynika z braku narzędzi, ale z braku klarownej, spójnej komunikacji i dobrej strategii. Ciągłe przeciążenie informacjami, niewłaściwe wykorzystanie rozwiązań technicznych oraz zamknięta komunikacja hamują produktywność i spowalniają innowacyjność.


    Taka sytuacja może stanowić szansę na wprowadzenie zmian. Jeśli firmy na nowo zbudują relacje między liderami a pracownikami, zlikwidują bariery komunikacyjne i będą mądrze korzystać z AI, mogą przekształcić nadmiar informacji w prawdziwą wiedzę, a następnie wiedzę w konkretne działania. Odpowiedzią na kryzys produktywności nie jest „więcej pracy”, ale wykonywanie jej w mądrzejszy i bardziej świadomy sposób. Firmy, które zrozumieją tę zmianę, nie tylko nadążą za innymi, ale będą wręcz nadawać tempo rozwoju.

    ŹródłoAtlassian
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Nowe oszustwo związane z ubezpieczeniami zdrowotnymi

    W ostatnich tygodniach specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa obserwują wzrost liczby oszustw związanych z ubezpieczeniami zdrowotnymi. Ich celem jest kradzież danych...