- Prywatność, bezpieczeństwo i zaufanie, w tym odpowiedzialna sztuczna inteligencja, jest największym ryzykiem dla operatorów telekomunikacyjnych.
- Nieskuteczna transformacja z powodu nowych technologii znalazła się na drugim miejscu na liście 10 najważniejszych rodzajów ryzyka, aż 32% globalnych prezesów firm telekomunikacyjnych wstrzymuje inwestycje w AI.
- Nowym rodzajem ryzyka okazała się geopolityka, 22% CEO telekomów wskazało ją jako zagrożenie dla rozwoju ich organizacji.
Analiza EY „10 najważniejszych rodzajów ryzyka dla branży telekomunikacyjnej na 2026 rok” pokazała, że wraz z nieustającym rozwojem technologii nadal największym zagrożeniem pozostają kwestie ochrony prywatności, zapewnienia bezpieczeństwa danych oraz zaufanie.
Eksperci EY przygotowując listę 10 najważniejszych rodzajów ryzyka sektora telekomunikacyjnego podzielili je na 4 grupy: związane ze zgodnością z regulacjami, operacyjne, strategiczne i finansowe.
Ryzyko 1: Zmieniające się wymagania w zakresie prywatności, bezpieczeństwa i zaufania
W badaniu EY dotyczącym odpowiedzialnej AI tylko 59% respondentów z branży telekomunikacyjnej twierdziło, że ma odpowiednią metodologię do identyfikacji, oceny i ograniczania ryzyka związanego ze sztuczną inteligencją. Dodatkowo telekomy rzadziej niż inne sektory wykorzystują audyty wewnętrzne, polityki dotyczące etycznej AI czy zewnętrzne certyfikaty pomagające zdobyć zaufanie konsumentów do systemów sztucznej inteligencji.
– Telekomy na tle innych sektorów mają jeszcze wiele do zrobienia, jeśli chodzi o wdrażanie środków mających zwiększyć zaufania do sztucznej inteligencji. Akceptacja sztucznej inteligencji przez klientów nie jest oczywista, co oznacza, że konieczne jest położenie większego nacisku na aspekty związane z budowaniem zaufania, w szczególności w szeroko rozumianym obszarze bezpieczeństwa. To właśnie odpowiedzialne i przejrzyste działania wokół AI mogą budować przewagę przedsiębiorstw – mówi Bartosz Pacuszka, Partner EY Polska, Lider Zespołu AI Technology.
Osobnym problemem jest fakt, że działy cyberbezpieczeństwa w telekomunikacji mają trudności z poszerzeniem swojego zakresu obowiązków. Głównymi wyzwaniami wymienianymi przez dyrektorów ds. bezpieczeństwa informacji (CISO) w badaniu EY „Spostrzeżenia globalnych liderów cyberbezpieczeństwa” były niewystarczające budżety na cyberbezpieczeństwo (w ciągu ostatnich dwóch lat ich udział w rocznych przychodach ich firm zmniejszył się z 1,1% do 0,6%) oraz trudności w zrównoważeniu cyberbezpieczeństwa z tempem innowacji korporacyjnych.
–Działanie funkcji cyberbezpieczeństwa ma obecnie strategiczne znaczenie dla każdej organizacji i wymaga właściwego zaangażowania na każdym poziomie kadry zarządzającej. Skala zagrożeń dla firm wyłącznie rośnie. Dotyczy to także przedsiębiorstw działających w Polsce, która jest jednym z najczęściej atakowanych krajów na świecie. W ślad za implementacją nowych rozwiązań technologicznych powinien iść nacisk na ich efektywne wykorzystanie oraz ciągłe działania edukacyjne wśród pracowników – uważa Leszek Mróz, Partner EY odpowiedzialny za usługi cyberbezpieczeństwa w Polsce.
Ryzyko 2. Nieefektywna transformacja z powodu nowych technologii
Nowe technologie to finansowe oraz strategiczne ryzyko. Firmy telekomunikacyjne napotykają poważne przeszkody w skalowaniu inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Zgodnie z globalnych badaniem EY dotyczącym odpowiedzialnej AI główne obawy prezesów telekomów dotyczyły wdrażania AI oraz regulacji. W efekcie przyjęto różnorakie podejście do sztucznej inteligencji. Jedna trzecia firm tego sektora planowała przyspieszenie inwestycji w AI i prawie tyle samo (32%) ich ograniczenie.
Ryzyko 3: Nieodpowiednie zarządzanie talentami, umiejętnościami i kulturą organizacyjną
Dążenie wielu dostawców do automatyzacji sieci, rozwoju wewnętrznych platform czy integracji technologii powoduje wzrost popytu na specjalistyczne umiejętności. Najczęściej poszukiwani są specjaliści w obszarze cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, infrastruktury IT oraz nauki o danych.
Obsadzenie tych stanowisk będzie wyjątkowo trudne ze względu na ograniczoną pulę talentów, konkurencję w ramach branży oraz niezdolność operatorów do zaoferowania wyższych wynagrodzeń niż sektor technologiczny czy finansowy.
Ryzyko 4. Niewystarczająca wartość sieci i jej wydajność
Szeroki wybór szybkich łączy powoduje, że telekomy muszą się wyróżnić na rynku nie tylko za pomocą cen. Ważne są także doświadczenia konsumentów, w tym lepsza komunikacja z nimi. Nie bez znaczenia są także np. ekstremalne warunki pogodowe i problemy z dostawami energii elektrycznej. Wzrost zagrożeń wynikających ze zmian klimatycznych sprawia, że niezwykle ważne jest nadzorowanie wydajności sieci, rozwiązywanie problemów, począwszy od sprzętu w domach konsumentów, aż po infrastrukturę wspierającą utrzymanie łączności sieciowej.
Ryzyko 5. Słabe dostosowanie do zmieniającego się środowiska geopolitycznego
Niedostosowanie się do sytuacji geopolitycznej i niepewności rynkowej jest zdaniem 22% globalnych prezesów telekomów zagrożeniem dla rozwoju ich firm. Telekomunikacyjni CEO zwracali szczególną uwagę na globalne spory handlowe, mimo że ich bezpośrednia ekspozycja na cła jest stosunkowo ograniczona, w przeciwieństwie do dostawców sprzętu.
Ryzyko 6. Brak możliwości wykorzystania nowych modeli biznesowych
Firmy telekomunikacyjne starały się oferować nowe usługi przedsiębiorstwom, ale ograniczona świadomość propozycji B2B może hamować ich wdrażanie, a tym samym potencjalne przychody. Badanie EY „Nowe spojrzenie na przyszłość przemysłu” wykazało, że 24% przedsiębiorstw albo wie mało, albo nic nie wie o np. oferowanych przez telekomy sieciowych interfejsach API. Natomiast zmiany w podejściu wielu rządów dają nowe możliwości rozwoju telekomów, przede wszystkim w budowaniu narodowych chmur oraz infrastruktury.
Ryzyko 7. Nieskuteczne zaangażowanie w zewnętrzne ekosystemy
Nowe usługi B2B oraz B2C wymagają większej współpracy zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Zawierane przez telekomy partnerstwa zyskują na znaczeniu, ponieważ umożliwiają zwiększenie skali działalności, przyspieszenie efektywności i tworzenie wartości. Wymagają jednak skutecznego zarządzania relacjami, w tym sprawdzaniem, czy różne rodzaje partnerstw, takie jak wspólne przedsięwzięcia infrastrukturalne, umowy hurtowe czy współdzielenie sieci, przynoszą oczekiwane efekty.
W badaniu EY CEO Outlook globalni prezesi telekomów wskazywali dzielenie się technologią (49%) i łączenie uzupełniających się zasobów dystrybucyjnych (43%), jako dwa główne czynniki tworzenia joint venture i strategicznych partnerstw.
Ryzyko 8. Brak skutecznej reakcji na zmieniające się potrzeby klientów
Konsumenci coraz większą uwagę zwracają na cyfrowe bezpieczeństwo obejmujące także dostępne w internecie treści. Rządy na całym świecie są świadome tych obaw i podejmują odpowiednie działania wprowadzając np. ograniczenia dotyczące korzystania ze smartfonów w szkołach.
Reagując na to strategiczne ryzyko operatorzy telekomunikacyjni rozwijali i udoskonalali swoją ofertę skierowaną do rodzin i nastolatków. Tym samym stawali przed wyzwaniem poruszania się w złożonym środowisku interesariuszy, w skład którego wchodzili rodzice, organy regulacyjne oraz instytucje edukacyjne.
Ryzyko 9. Niewłaściwe zarządzanie programem zrównoważonego rozwoju
Telekomy osiągnęły pewne postępy w ograniczaniu swojego wpływu na środowisko, ale kluczowe znaczenie będzie miało dalsze skupianie się na zrównoważonym rozwoju. Prawie wszyscy badani operatorzy wskazują, że wdrożyli politykę zrównoważonych zamówień oraz obejmującą prawa konsumentów w zakresie technologii cyfrowych. Badanie EY globalnych liderów telekomunikacyjnych z 2024 roku pokazało, że 58% respondentów redukowało emisje oraz zużycie energii. Niecała połowa (49%) wykorzystywała odnawialne źródła energii, a 31% wprowadziło politykę obiegu zamkniętego urządzeń.
– Badania EY pokazały, że liderzy branży telekomunikacyjnej wdrażają działania, które pozwalają na transformację na rzecz zrównoważonego rozwoju, mimo niesprzyjających warunków gospodarczych i politycznych. Jestem przekonana, że osiągane w tym zakresie wyniki będą motywacją i argumentem do dalszych działań w tym zakresie. – twierdzi Aleksandra Stanek – Kowalczyk, Partnerka EY Polska, Consulting Sustainability Leader.
Ryzyko 10. Nieodpowiednie modele operacyjne utrudniają maksymalizację tworzenia wartości
Przejście przedsiębiorstw na model globalnych usług biznesowych jest procesem ciągłym i wieloaspektowym. Globalne usługi biznesowe to wiele innych pozytywnych skutków, od cyfryzacji i optymalizacji siły roboczej, aż po możliwość świadczenia nowych usług, platformy wzrostu i zwiększenie rozpoznawalności marki.
Kolejną szansą na udoskonalenie modeli biznesowych jest rosnące zainteresowanie telekomów fuzjami i przejęciami. Najnowsze badanie EY „CEO Outlook Study” pokazało, że 77% liderów z tej branży może wykorzystać transakcje do stymulowania wzrostu i osiągnięcia efektu skali.