Zebra Technologies (NASDAQ: ZBRA), światowy lider w cyfryzacji i automatyzacji procesów pracy, dostarczający rozwiązania umożliwiające inteligentne operacje, opublikował wyniki 18. edycji globalnego badania konsumenckiego. Z raportu wynika, że generatywna AI i rozwiązania automatyzujące stają się kluczowymi narzędziami – aż 88% menedżerów handlu detalicznego wskazuje ich znaczenie w działaniach na rzecz ograniczania strat.
– Przyszłość handlu detalicznego należy do tych, którzy potrafią połączyć świat fizyczny i cyfrowy za pomocą inteligentnych procesów – powiedział Matthew Guiste, Global Retail Technology Strategist w Zebra Technologies. –Dzięki sztucznej inteligencji, automatyzacji i usprawnionym procesom detaliści mogą ograniczać straty oraz zapewniać szybkie, bezproblemowe i spersonalizowane doświadczenia, których oczekują dzisiejsi klienci.
Dane pokazują, że poziom satysfakcji kupujących w Europie wzrósł i osiągnął 80% (79% globalnie) w przypadku zakupów stacjonarnych, wobec 76% w ubiegłym roku i 84% w 2023 r. Jednocześnie poziom satysfakcji z zakupów online spadł do 74% (73% globalnie), w porównaniu z 76% w zeszłym roku i 82% w 2023 r.
Badanie wskazuje także na zmianę priorytetów kupujących. Choć konsumenci coraz częściej kierują się wygodą, szybkością i korzystną ceną, to w warunkach utrzymującej się inflacji niemal ośmiu na dziesięciu z nich jako najważniejsze uznaje zniżki i promocje. Jednocześnie europejscy klienci oczekują wysokiej jakości operacyjnej – irytują ich: brak towaru na półkach (67%), produkty zabezpieczone w gablotach (72%) czy brak kas samoobsługowych (62%).
– W warunkach rosnącej presji kosztowej i malejącej lojalności klientów, polski handel detaliczny stoi przed koniecznością wdrożenia technologii, które przełożą się na konkretną poprawę efektywności i redukcję strat. Z danych wynika, że już 59% firm e-commerce w Polsce wykorzystuje rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, a aż 33% przedsiębiorstw handlowych osiąga wysoki lub bardzo wysoki poziom cyfryzacji. Technologie – takie jak analiza w czasie rzeczywistym, prognozowanie popytu czy wizja komputerowa na półkach – przestają być eksperymentem, a stają się fundamentem działania. Właśnie to połączenie zasobów procesowych, danych i zaawansowanej analityki pozwala ograniczać straty, stabilizować zapasy i zapewniać klientom lepsze doświadczenia zakupowe – podkreśla Jacek Żurowski, Regional Director w Zebra Technologies.
Łączenie zespołów pierwszej linii z zaawansowanymi technologiami
Detaliści coraz częściej dostrzegają kluczową rolę technologii w poprawie doświadczeń zakupowych – zwłaszcza że opóźniony dostęp do informacji utrudnia pracę personelu i zakłóca obsługę klientów. Z badania wynika, że 85% pracowników sklepów w Europie (88% globalnie) zgłasza trudności z uzyskaniem pomocy lub informacji na czas, wobec 84% w ubiegłym roku.
Zapewnienie pracownikom odpowiednich technologii zmniejsza stres i podnosi satysfakcję z pracy. Aż 87% ankietowanych pracowników uważa, że skuteczne narzędzia sprawiają, iż ich praca jest przyjemniejsza i mniej obciążająca, a jednocześnie pozwalają im lepiej obsługiwać klientów. Dodatkowo 88% badanych w Europie (90% globalnie) jest zdania, że właściwe technologie pomagają szybciej realizować zadania.
Optymalizacja zapasów i ograniczanie strat pozostają priorytetami
Problemy związane z zapasami nadal wpływają na satysfakcję klientów i rentowność detalistów. Choć widać niewielką poprawę rok do roku (51% w 2025 r. wobec 52% w 2024 r.), ponad połowa kupujących przyznała, że wychodzi ze sklepu bez wszystkich produktów, które zamierzała kupić – najczęściej z powodu braków na półkach lub trudności ze znalezieniem towaru.
Europejscy detaliści dostrzegają te braki – 84% decydentów wskazuje synchronizację zapasów w czasie rzeczywistym jako jeden z głównych priorytetów swoich organizacji. W rzeczywistości wielu z nich planuje w ciągu najbliższych pięciu lat wdrożyć zaawansowane technologie, takie jak wizja komputerowa (61%, 57% globalnie), RFID (51%, 54% globalnie) oraz generatywna AI (49%, 51% globalnie), uznawane za kluczowe narzędzia poprawiające widoczność stanów magazynowych i ograniczające straty.
Zwiększanie przychodów i rentowności dzięki usprawnionym procesom
Usprawnienie zarządzania zapasami przekłada się również na lepsze wyniki finansowe detalistów. Zgodnie z najnowszym badaniem Zebra, przeprowadzonym we współpracy z Oxford Economics i zatytułowanym „Impact of Intelligent Operations”, detaliści osiągnęli nawet do 1,8 punktu procentowego wzrostu przychodów i rentowności dzięki poprawom w kluczowym obszarze operacyjnym, jakim jest zarządzanie zapasami.
Zgodnie z Global Shopper Study decydenci w handlu detalicznym dostrzegają, jak ważne są te usprawnienia dla zwiększenia sprzedaży zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. Optymalizacja procesów zarządzania zapasami odnotowała wzrost o dziewięć punktów procentowych (38% w 2025 r. wobec 29% w 2024 r.) jako najważniejszy sposób, w jaki detaliści mogą zwiększyć zyski z zamówień internetowych.
Optymalizacja zapasów znalazła się także w pierwszej trójce czynników wpływających na rentowność sklepów stacjonarnych, z wynikiem 38%. Wyprzedziła ją automatyzacja zapewniająca bardziej aktualny podgląd stanów magazynowych (39%) oraz cyfrowe reklamy w sklepach i sieci retail media, które wzrosły do 43% z 37% rok wcześniej. Zebra niedawno przejęła firmę Elo, która dostarcza rozwiązania wykorzystywane przez detalistów do budowy własnych sieci retail media i poprawy doświadczeń klientów.
– Klienci oczekują więcej niż tylko transakcji – chcą realnej relacji i bezproblemowych doświadczeń zakupowych – dodał Guiste. – Dzięki właściwej technologii i konsekwentnemu doskonaleniu procesów detaliści mogą budować zaufanie, wzmacniać lojalność klientów i utrzymać konkurencyjność w zmieniającym się świecie handlu.
Niektóre z najnowszych rozwiązań Zebra poprawiają widoczność stanów magazynowych, produktywność pracowników oraz zapobieganie stratom, podczas gdy rozwiązania Elo wzmacniają zaangażowanie klientów w sklepach i możliwości w obszarze cyfrowych mediów.
- Tablet ET401 wyposażony jest w najnowszy procesor Qualcomm Dragonwing Q-6690, obsługujący zaawansowane funkcje wbudowanej sztucznej inteligencji i multimediów, a także pierwszy na świecie procesor mobilny klasy korporacyjnej z w pełni zintegrowanymi możliwościami RFID. Umożliwia to pracownikom sklepów szybkie lokalizowanie produktów, aktualizowanie stanów magazynowych w czasie rzeczywistym oraz minimalizowanie sytuacji braków towarowych.
- WS301 Wearable Mobile Computer, najmniejszy w branży nadgarstkowy i przypinany dotykowy komputer z systemem Android klasy korporacyjnej umożliwia pracownikom pierwszej linii bezobsługową komunikację i realizację zadań, a także wzmacnia współpracę w sklepach dzięki integracji z Zebra Workcloud Sync. Górna kamera WS301 umożliwia skanowanie kodów kreskowych, natomiast przednia kamera bezpieczeństwa wspiera sterowanie głosowe, dzięki czemu pracownicy mogą jeszcze skuteczniej reagować na potrzeby klientów.
- Skaner z serii DS82 łączy zaawansowane możliwości skanowania z wbudowaną technologią RFID, usprawniając proces obsługi przy kasie, skracając czas oczekiwania, a jednocześnie zapewniając aktualizację stanów magazynowych w czasie rzeczywistym oraz wspierając działania zapobiegające stratom.
- Elo I-Series 5 z Androidem, piąta generacja wielofunkcyjnego komputera dotykowego Elo może służyć jako centrum informacyjne w sklepie – do sprawdzania cen, weryfikacji stanów magazynowych, rekomendacji produktów (cross-selling), nawigacji po sklepie oraz zastosowań retail-media – wszystko w jednym urządzeniu.
- EloPOS Z30 – to nowoczesny system punktu sprzedaży z opcjonalnym, zintegrowanym ekranem skierowanym do klienta, który przenosi te same wielofunkcyjne możliwości bezpośrednio na stanowisko kasowe.
KLUCZOWE WYNIKI W POSZCZEGÓLNYCH REGIONACH
Europa
• 84% decydentów w handlu detalicznym odczuwa presję, aby zsynchronizować stany magazynowe w czasie rzeczywistym we wszystkich kanałach, by lepiej prognozować popyt i uzupełnianie zapasów; to o 10 punktów procentowych więcej niż odsetek osób odczuwających presję na poprawę zarządzania cenami i promocjami.
Ameryka Północna
• Ten region ma drugi najwyższy odsetek pracowników sklepów (80%), którzy uważają, że utrzymanie bieżącej widoczności braków towarowych stanowi istotne wyzwanie. Najwyższy wynik odnotowano w Ameryce Łacińskiej – 88%.
Azja i Pacyfik (APAC)
• 84% pracowników sklepów w regionie APAC – w porównaniu z 89% globalnie – zgadza się, że sztuczna inteligencja pomoże im zwiększyć produktywność.
Ameryka Łacińska
• W porównaniu z 52% globalnie, 60% ankietowanych kupujących w Ameryce Łacińskiej deklaruje, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy wyszło ze sklepu bez wszystkich produktów, które zamierzali kupić.
CZYM JEST 18. EDYCJA GLOBAL SHOPPER STUDY?
Zebra Technologies zleciła to globalne badanie, aby przeanalizować postawy, opinie i oczekiwania kupujących, pracowników sklepów oraz decydentów w różnych typach doświadczeń zakupowych. Badanie, przeprowadzone online przez firmę MAVRIX w maju i czerwcu 2025 r., objęło ponad 4 200 respondentów z Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku. Analizuje kluczowe trendy w zachowaniach konsumentów, adopcji technologii oraz strategiach operacyjnych, które kształtują przyszłość handlu detalicznego.