Aż 87% badanych miało styczność z próbami wyłudzenia pieniędzy, a 11% realnie straciło środki – najczęściej do 500 zł, choć u 22% straty przekroczyły 2 tys. zł. W odpowiedzi mBank – jako pierwszy bank w Polsce – wprowadza funkcję “Włącz blokadę transakcji w aplikacji mobilnej. Pozwoli ona zablokować przelewy, płatności BLIKIEM i kartą oraz wypłaty gotówki, bez utraty dostępu do konta. Zaplanowane transakcje zrealizują się zgodnie z harmonogramem. Badanie pt. „Świadomość społeczna oraz skala występowania różnych metod oszustw” przeprowadziła na zlecenie mBanku agencja ARC Rynek i Opinie.
Nowa funkcja nie jest przypadkowym dodatkiem – to element strategii, która od lat stawia bezpieczeństwo w centrum.
– Edukacja w kontekście cyberzagrożeń jest jednym z kluczowych elementów naszego działania. Bezpieczeństwo to także silny fundament nowej strategii „Cała naprzód”. W mBanku konsekwentnie uczymy bezpiecznego korzystania z bankowości i nie zwalniamy tempa. „Włącz blokadę transakcji” to realna przewaga dla klienta, bo w sytuacji, kiedy pojawia się cień wątpliwości, można natychmiast zablokować transakcje, a jednocześnie zachować pełną widoczność rachunku i kontakt z bankiem. Technologia ma dawać sprawczość wtedy, kiedy liczą się sekundy – przekonuje Krzysztof Dąbrowski, wiceprezes ds. operacji i IT w mBanku.
Zaufanie i odpowiedzialność
Z badania ARC wynika, że 57% Polaków najbardziej ufa bankom – to więcej niż policji (44%) czy mediom tradycyjnym (29%). To zaufanie zobowiązuje.
– Czujemy tę odpowiedzialność i działamy realnie – od lat dajemy klientom konkretne porady i narzędzia. Dziś w aplikacji mBanku można zastrzec dokument tożsamości, tymczasowo zablokować kartę, kontrolować limity przelewów, BLIKA i kart, odłączyć aplikację od rachunku czy zablokować dostęp do infolinii. Wprowadziliśmy też mobilne potwierdzenie tożsamości pracownika banku, aby łatwo odróżnić oszusta od konsultanta oraz edukację kontekstową – jeśli operacja budzi wątpliwości, system ostrzega i tłumaczy zanim klient ją autoryzuje – mówi Jarosław Górski, dyrektor departamentu bezpieczeństwa w mBanku.
Dlaczego wciąż ulegamy manipulacjom?
Prawie połowa ankietowanych (49%) pamięta konkretną sytuację związaną z próbą oszustwa, a kolejne 25% deklaruje, że takich sytuacji było kilka i trudno wskazać jedną. Co czwarty respondent, który zetknął się z próbami oszustwa, nie pamięta szczegółów. Emocje towarzyszące takim zdarzeniom są w większości negatywne: złość/irytacja (43%), zdenerwowanie (39%), często pojawia się też zaskoczenie (32%) i strach/lęk (22%). Rzadziej wskazywane są poczucie winy (8%) czy wstyd (6%). Tylko 24% badanych mówi o spokoju i opanowaniu.
– Oszuści wykorzystują presję czasu, autorytet, strach i nagłą ekscytację. Kiedy emocje rosną, spada uważność i szybciej sięgamy po uproszczone decyzje – mniej sprawdzamy, bardziej wierzymy w „pilne” potrzeby i prośby. Najskuteczniejsza obrona zaczyna się od odzyskania chwili na myślenie. W praktyce: nie ulegaj prośbom i zachętom zbyt szybko, nie podawaj haseł i danych, sprawdź wiarygodność i tożsamość instytucji innym kanałem, a jeśli cokolwiek budzi wątpliwości – zatrzymaj możliwość transakcji. To prosty ruch, który przywraca kontrolę i redukuje napięcie. A powtarzalna, mądra edukacja buduje odporność na manipulację – zapewnia Dorota Minta, psycholożka.
Bezpieczeństwo bez kompromisów
Bezpieczeństwo od lat jest jednym z filarów strategii mBanku – dziś napędza kierunek strategii „Cała naprzód”. mBank był pierwszym bankiem w Polsce, który na szeroką skalę zaczął prowadzić edukację o bezpieczeństwie w sieci. Od 2015 roku regularnie prezentuje kampanie edukacyjne, które stały się źródłem wiedzy dla milionów Polaków. W swoich ostatnich kampaniach pod hasłem “Kurs samoobrony przez cyberoszustami” mBank koncentruje się na stosowanych przez przestępców technikach manipulacji. To również z inicjatywy mBanku w 2023 powstał „Jazgot” – wciągający serial audio, napisany na zlecenie banku przez wybitnych polskich pisarzy, który obnaża metody działania oszustów.
Obok ostrzeżeń bank daje swoim klientom również konkretne narzędzia, które pomagają im chronić dane i pieniądze. Od 2019 r. klienci banku mogą bezpłatnie korzystać z usługi CybrerRescue – całodobowej pomocy specjalistów w razie incydentu w sieci. Od 2023 r. w aplikacji bankowej klienci sprawdzą, czy na pewno dzwoni do nich pracownik banku, a nie oszust, który się pod niego podszywa. Już wkrótce w najnowszej odsłonie kursu samoobrony od mBanku zobaczymy historie, w których bohaterowie powstrzymują działanie oszusta dzięki blokadzie transakcji w aplikacji mobilnej. Dziś mBank wprowadza funkcję „Włącz blokadę transakcji”, pozwalającą natychmiast wstrzymać przelewy, płatności BLIKIEM i kartą oraz wypłaty gotówki – bez utraty dostępu do konta.
– To kolejny krok w budowaniu odporności klientów na cyberzagrożenia, ale nie ostatni. Cyberprzestępcy zmieniają metody, dlatego my nie zwalniamy tempa. Naszym celem jest, by klienci czuli się bezpiecznie i mieli narzędzia, które dają im kontrolę w każdej sytuacji przekonuje Magdalena Korona, ekspertka ds. cyberbezpieczeństwa w mBanku.