Z najnowszego raportu Microsoft Work Trend Index wynika, że aż 84% liderów biznesowych w Polsce planuje w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy wdrożyć agentów sztucznej inteligencji w celu odciążenia swoich zespołów. Sztuczna inteligencja staje się integralnym elementem nowoczesnego modelu pracy. Jednocześnie uwidacznia się luka kompetencyjna, co podkreśla rosnące znaczenie szkoleń mających na celu podniesienie kompetencji w tym zakresie.
– Aby w pełni wykorzystać możliwości sztucznej inteligencji, kluczowe jest zrozumienie, jak efektywnie z niej korzystać. Dlatego w Microsoft nie tylko tworzymy technologię, ale także inwestujemy w rozwój wiedzy i umiejętności. Wspólnie z naszymi partnerami realizujemy kompleksowy program szkoleniowy, w ramach którego chcemy zaopatrzyć milion Polek i Polaków w umiejętnościami związane z AI – powiedział Łukasz Foks, dyrektor ds. inicjatywy AI Skills w Microsoft.
Kim jest agent AI?
Raport Microsoft Work Trend Index wyróżnił nowy rodzaj przedsiębiorstw tzw. firm-pionierów (Frontier Firm), które wyznaczają kierunek transformacji rynku pracy w dobie sztucznej inteligencji. Tworzą one hybrydowe zespoły łączące ludzi z agentami AI, odchodząc od tradycyjnej hierarchii na rzecz bardziej zwinnej struktury nakierowanej na wyniki.
Takie zespoły już teraz rewolucjonizują strukturę organizacyjną firm w Polsce i na świecie. 33 proc. liderów biznesowych w naszym kraju twierdzi, że ich organizacja już dziś wykorzystuje agentów AI do kompleksowej automatyzacji pracy zespołów i kluczowych procesów, a dla 30 proc. polskich pracowników AI to partner wspierający podejmowanie decyzji.
Badanie wskazuje, że firmy, które jako pierwsze zaczęły wdrażać hybrydowe zespoły z udziałem agentów AI, zyskują realną przewagę konkurencyjną. Współpraca ludzi ze sztuczną inteligencją pozwala im działać szybciej, efektywniej i bardziej elastycznie. Agenci AI przejmują powtarzalne zadania, uwalniając czas pracowników na działania wymagające kreatywności i strategicznego myślenia. Ponad połowa (55 proc.) badanych pracowników „firm przyszłości” deklaruje, że dzięki AI może podejmować się większej liczby zadań, a także ma więcej okazji do wykonywania pracy, która ma dla nich realne znaczenie.
Potrzebna nowa wizja strategii wobec związku z rozwojem AI
W przeciwieństwie do tradycyjnych narzędzi, agenci działają kontekstowo, uczą się na bieżąco i potrafią współpracować z użytkownikiem w czasie rzeczywistym. Pracownicy mogą im delegować zadania, nadzorować ich działanie i korygować je w razie potrzeby, podobnie jak w przypadku pracy z członkiem zespołu. Już teraz 44 proc. polskich użytkowników AI decyduje się wybierać sztuczną inteligencję zamiast kolegi z zespołu z racji na jej większą dostępność. Użytkownicy również cenią szybkość i jakość pracy (26 proc.) oraz nieograniczone pomysły kreatywne (21 proc.).
AI przestaje być tylko technologią wspierającą, a staje się aktywnym partnerem w codziennym funkcjonowaniu organizacji. W efekcie aż 73 proc. liderów biznesu w Polsce twierdzi, że ten rok jest kluczowy, by na nowo przemyśleć podstawowe strategie i sposoby działania ich firm.
AI zmienia biznes, ale potrzebuje świadomych i wykwalifikowanych użytkowników
Badanie WTI ujawniło rosnąca lukę wiedzy. Podczas gdy 59 proc. polskich liderów biznesu deklaruje, że bardzo dobrze rozumie, czym są agenci AI i do czego mogą być wykorzystani, tylko 30 proc. pracowników może powiedzieć to samo. W efekcie aż 46 proc. menedżerów przewiduje, że w ciągu najbliższych 5 lat szkolenie z zakresu AI i rozwój kompetencji cyfrowych stanie się jednym z głównych zadań ich zespołów.
– Widzimy, że Polacy chcą wiedzieć, jak sztuczna inteligencja działa i w jaki sposób można ją wykorzystywać do zwiększenia własnej efektywności w pracy i życiu codziennym. Nasze inicjatywy szkoleniowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Przykładem jest platforma AI Heroes, do której tylko w 7 dni od uruchomienia zarejestrowało się już ponad 15 tysięcy osób – dodaje Łukasz Foks.
Platforma AI Heroes to ogólnopolski program edukacyjny, który ma na celu upowszechnienie wiedzy o sztucznej inteligencji. Udział w programie może wziąć każdy kto chce się rozwijać w tym obszarze – od pracowników IT i liderów projektów po osoby bez technicznego wykształcenia. Szkolenia prowadzone są w formie online w dwóch edycjach (maj i czerwiec 2025), w ramach pięciu specjalistycznych ścieżek: Podstawy AI, Azure AI, Copilot, Cyberbezpieczeństwo oraz AI dla sektora publicznego. Rejestracja jest już otwarta.