środa, 24 września, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    80 proc. klientów chce naprawiać! Raport FIXIT SA na temat przyszłości elektroniki

    Zobacz również

    Strategie cyrkularne nie są już innowacyjną niszą, lecz jednym z obowiązków wynikających z unijnych regulacji oraz filarem biznesu w branży elektroniki konsumenckiej. Do tej pory brakowało jednak wiedzy, jak do idei napraw i wydłużania życia urządzeń podchodzą konsumenci.

    - Reklama -

    Lukę tę wypełnia opracowany przez firmę FIXIT SA raport pt. “The Future of Repair Report. Towards Circular Electronics 2025”. Zaprezentowano w nim wyniki unikatowych badań na temat nowej kultury naprawiania.

    Gospodarka obiegu zamkniętego opiera się dziś w Europie na solidnych podstawach legislacyjnych. Prawo do naprawy oraz unijna dyrektywa o ekoprojekcie (ESPR) zobowiązują producentów elektroniki do tworzenia sprzętu łatwiejszego w serwisowaniu, a użytkownikom dają nowe prawa związane m.in. z dostępem do części zamiennych. Możliwość wydłużania życia urządzeń elektronicznych staje się również istotną potrzebą konsumencką. Coraz więcej osób chce korzystać ze smartfonów lub laptopów przez wiele lat, co oznacza zmiany dla rynku i dotychczasowych modeli biznesowych producentów, a w perspektywie – możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej.

    Nowy trend potwierdzają wyniki raportu opracowanego przez FIXIT SA, firmę specjalizującą się w obsłudze posprzedażowej dla sektora elektroniki użytkowej. Z dokumentu zatytułowanego The Future of Repair Report. Towards Circular Electronics 2025 wynika m.in., że dla ponad 80 proc. klientów możliwość naprawy jest jednym z kluczowych czynników wpływających na wybór nowego urządzenia. Systematycznie rośnie także liczba osób otwartych na zakup urządzeń używanych lub profesjonalnie odnowionych. W grupie tej aż 78 proc. zwraca uwagę na oszczędności, a 38 proc. na korzyści dla środowiska naturalnego.

    Rosnące zainteresowanie konsumentów możliwością naprawy i ponownego wykorzystania sprzętu pokazuje, że gospodarka cyrkularna staje się standardem rynkowym, a naprawa to nie tylko proces techniczny – to strategia, która stawia na ciągłość, wiedzę oraz współpracę. Takie podejście kieruje naszą kulturą organizacyjną, wysiłkami na rzecz innowacji oraz relacjami z partnerami w całej Europie. Ale opublikowany właśnie raport nie opowiada o nas, lecz o przyszłości. Zawarte w nim prognozy opierają się na doświadczeniu i badaniach. Zawierają też głosy przedstawicieli całej branży. Technologów, projektantów, analityków i liderów biznesu, rzucających nowe światło na transformację cyrkularną, która również poprzez naprawę jest fundamentem nowego modelu rozwoju – mówi Mariusz Ryło, CEO FIXIT SA.

    Partnerami raportu są m.in. Stena Recycling Poland, globalny dostawca rozwiązań recyklingowych i usług wspierających gospodarkę cyrkularną, Sell A Service – firma specjalizująca się w rozwiązaniach SaaS oraz Bloom ESG, lider w certyfikacji insetów węglowych dla biznesu. W projekt zaangażowały się także: biuro projektowe Ergodesign, agencja and End, firma doradcza ro.lab consulting, a także GRID Warszawa – działający w Polsce ośrodek Programu Środowiskowego ONZ (UNEP).


    – Współpraca partnerów branżowych jest kluczowa, aby widoczny ostatnio trend przełożyć na konkretne działania biznesowe. Dzięki naprawom, odpowiedzialnemu wykorzystaniu zasobów oraz recyklingowi możemy wydłużać życie produktów, dbając jednocześnie o potrzeby konsumenta, producenta i środowisko. Naszą misją jest zbiórka zużytych materiałów i umożliwienie ich ponownego wykorzystania lub przetworzenie na surowce wtórne. Odzyskując cenne materiały pomagamy biznesowi obniżać koszty, zabezpieczać łańcuchy dostaw i realizować cele klimatyczne – powiedział Lars Ibsen, Managing Director w Stena Recycling Poland.

    Na stronach The Future of Repair Report znaleźć można publikacje ekspertów poświęcone m.in. wyzwaniom stojącym przed gospodarką cyrkularną, roli AI w naprawach elektroniki, strategii ekoprojektowania oraz korzyściom, jakie może przynieść branży unikanie emisji CO2.

    Badanie dotyczące postaw i opinii polskich konsumentów wobec napraw elektroniki zostało zrealizowane w kwietniu 2025 r. przez SW Research na reprezentatywnej próbie 1200 respondentów. Za działania promocyjne związane z raportem i jego komunikację medialną odpowiada agencja WEC Communication.

    ŹródłoFixit
    0 Komentarze
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    NAVITEL AIR12 MINI – najmniejszy kompresor na rynku

    Jeśli dotąd myślałeś, że pompka rowerowa musi być nieporęczna jak ta do pompowania materaca albo ciężka jak zbroja, to...