piątek, 26 kwietnia, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Internetowy rozwód dekady. Mozilla bez Google’a

    Zobacz również

    Mozilla poinformowała na swoim blogu o nowej strategii dla Firefoksa. Najbardziej zaskakujący punkt dotyczy porzucenia współpracy z Google na rzecz jednego z głównych konkurentów byłego towarzysza, Yahoo. Krok ten można porównać do sytuacji, w której Zawisza Czarny porzuca Jagiełłę i przechodzi na stronę Krzyżaków. Mozilla jest fundacją, której głównym produktem jest jedna z najpopularniejszych przeglądarek na świecie, Firefox.

    - Reklama -

    Najważniejszym źródłem dochodów Mozilli (blisko 90%) były opłaty, które na konto fundacji wpłacało Google, w zamian za przekierowania użytkowników na wyszukiwarkę o tej samej nazwie. Google otrzymywało w ten sposób ruch i wyświetlenia reklam, Mozilla z kolei zyskiwała pieniądze potrzebne na rozwój Firefoksa.

    Mariaż ten trwał nieprzerwanie od 2004 roku, jednak umowa o współpracy na dniach miała wygasnąć. Jest to więc idealny moment na rewizję wszelakich planów i postanowień z nią związanych.

    Mariaż, który ograniczy dominację Google’a?
    Nowym wybrańcem fundacji okazał się jeden z głównych konkurentów Google’a, Yahoo. Mozilla podpisała z tą spółką pięcioletnią umowę o strategicznej współpracy. W jej ramach wraz z nadejściem 2015 roku wyszukiwarka Yahoo stanie się domyślnym narzędziem wyszukiwania dostępnym w Firefoksie. Google zostanie zdegradowany do rangi alternatywnej wyszukiwarki, jego pozycja zrówna się więc z Amazonem, Wikipedią, eBayem czy Twitterem. Póki co głównym obszarem współpracy będzie rynek amerykański, niewykluczone jest jednak jej rozszerzenie na pozostałe kraje.

    Decyzja Mozilli może być jednak traktowana jako oznaka słabości Firefoksa. Fundacja potrzebuje bowiem strategicznego partnera by żyć, co najlepiej obrazuje wspominany 90% udział opłat Google’a w przychodach Mozilli. Dla Google’a jednak, od czasu, gdy ich autorska przeglądarka (Chrome) zaczyna deklasować inne tego typu programy, Firefox przestał być rzeczą niezbędną. Ba, problemy Mozilli – jednego z głównych konkurentów na rynku przeglądarek – są wodą na młyn dla wspominanego Chrome’a.

    Mariaż z Yahoo może być więc dla Mozilli ostatnią deską ratunku, dzięki której fundacja zapewniła sobie kolejne pięć lat niezagrożonego finansowania Firefoksa. Zyskać powinno również Yahoo, które w ostatnich latach w związku z wyszukiwarkową dominacją Google’a zostało przyparte do ściany. Sojusz z Firefoksem jest więc szansą dla Yahoo na odbudowanie swojej pozycji i ponowne podjęcie rywalizacji z gigantem z Mountain View.

    Źródłobankier.pl
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    LG ogłasza wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2024 r. ​

    Firma LG Electronics Inc. (LG) ogłosiła skonsolidowane przychody za pierwszy kwartał 2024 r. w wysokości 21,09 bln KRW i...