Chyba każdy użytkownik Skype’a zastanawiał się, dlaczego przez dwa dni zalogowanie się do programu było niemożliwe. Na głównym blogu Share Skype wyjaśniono przyczynę tego problemu.
W ostatni czwartek sieć peer-to-peer Skype’a stała się niestabilna i
nastąpiła poważna awaria. Była ona spowodowana masowym restartowaniem
komputerów przez użytkowników Skype’a w krótkim przedziale czasowym.
Komputery były ponownie uruchamiane po zainstalowaniu rutynowych
aktualizacji do programu. Ta nienaturalnie duża liczba restartów
wywarła niekorzystny wpływ na zasoby sieciowe Skype’a.
Ogromna ilość prób logowania w połączeniu z brakiem zasobów w sieci
peer-to-peer wywołały reakcję łańcuchową o skutkach, które każdy
użytkownik odczuł na własnej skórze. W normalnych warunkach sieć
peer-to-peer Skype’a ma wbudowaną funkcję autoregeneracji. Jednak
wydarzenia ostatnich dni ujawniły nieznany wcześniej błąd w algorytmie
alokacji zasobów sieciowych, który nie pozwolił systemowi na szybką
regenerację. Efektem tego błędu było zablokowanie możliwości logowania
sie do Skype’a dla większości użytkowników przez dwa dni.
Cały problem został jednoznacznie rozpoznany przez ekipę Skype’a – „Możemy z całkowitą pewnością stwierdzić, że bezpieczeństwo użytkowników nie było choćby w najmniejszym stopniu zagrożone. Awaria na taką skalę zdarzyła się w Skypie po raz pierwszy, a warto też podkreślić, że istnieje niewiele sieci komunikacyjnych działających bez żadnych zakłóceń”.