czwartek, 28 marca, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Polskie Warcaby mają już 100 mln graczy i wprowadzają grę online z żywym przeciwnikiem

    Zobacz również

    Stworzona w 2015 r. adaptacja klasycznej gry planszowej na smartfony niedawno przekroczyła magiczną barierę 100 mln pobrań, co sytuuje ją w 40-ce najpopularniejszych planszowych gier mobilnych na świecie. Prosta, grywalna i sukcesywnie ulepszana podbiła serce graczy na wszystkich kontynentach. Od paru dni pozwala im rywalizować między sobą. Choć sztandarowym przykładem sukcesu polskiej gry za granicą jest “Wiedźmin”, to “Warcaby” na urządzenia mobilne autorstwa studia gamingowego Chess & Checkers Games,

    - Reklama -

    zdobyły właśnie dwukrotnie więcej graczy niż wiedźmińska trylogia. Oczywiście porównywanie gamingowej megaprodukcji z prostą i darmową grą mobilną nie jest do końca uprawnione, ale sama skala zjawiska pokazuje, że w cieniu wielkich tytułów wyrósł ciekawy segment rynku, na którym Polacy też potrafią osiągać bardzo dobre wyniki.

    W pierwotnym zamyśle jedynymi grającymi w Warcaby mieli być ich twórca – polski programista Łukasz Oktaba – oraz jego przyszli pracodawcy. Gra miała być bowiem tylko częścią jego portfolio. Jednak umieszczona w sklepie Google Play zaczęła żyć własnym życiem. Prosta, ważąca kilkaset kilobajtów i działająca offline aplikacja zdobyła popularność w wielu krajach, a duża liczba pozytywnych ocen z anglojęzycznej Ghany sprawiła, że algorytmy Google zaczęły polecać polską grę użytkownikom z całego świata.

    – Pierwszych 30 milionów użytkowników zdobyłem bez wydania ani jednej złotówki na reklamę, jednak wcale nie bez wysiłku. Przez długi czas odpisywałem na wszystkie komentarze pozostawione w sklepie przez graczy i na podstawie ich uwag poprawiałem błędy oraz dodawałem nowe funkcje. W pewnym momencie zrobiło się ich jednak za dużo. Zdecydowałem się umieścić w grze reklamy w taki sposób, by nie psuły przyjemności z rozgrywki, a przynosiły dochód, co w dłuższej perspektywie pozwoliło na zatrudnienie pierwszych pracowników i rozwój firmy. Z ich pomocą można ulepszać silnik gry oraz wzbogacać ją o nowe warianty, tak by rozgrywka była ciekawsza – mówi Łukasz Oktaba, założyciel i prezes studia gamingowego Chess & Checkers Games.

    Prawdziwy gamechanger?

    Ostatnia aktualizacja Warcabów z 7 czerwca przyniosła ważną nowość. Do tej pory aplikacja umożliwiała jedynie grę z wirtualnym przeciwnikiem oraz grę offline ze znajomymi na jednym urządzeniu. Teraz można stoczyć warcabowy pojedynek z żywą osobą po drugiej stronie łącza, z dowolnego miejsca na świecie.

    Statystycznie mamy największą szansę, że naszym przeciwnikiem będzie ktoś z Brazylii, gdzie Warcaby pobrało najwięcej, bo w sumie powyżej 20 proc. wszystkich użytkowników smartfonów. Poza Polską gra zdobyła dużą popularność również w Rosji, gdzie uplasowała się na 5. miejscu wśród najpopularniejszych mobilnych gier planszowych. W Kirgistanie i Kazachstanie jest na 1. miejscu, zaś w pierwszej 10-ce mieści się w takich krajach jak Belgia, Holandia, Tajlandia, Białoruś, Litwa, Ukraina czy Ghana.

    Choć sztuczna inteligencja w naszych aplikacjach działa coraz lepiej, to wciąż po rozegraniu stu pojedynków gracz zauważy, że wirtualny przeciwnik gra dość schematycznie. W dodatku wykonuje swój ruch bardzo szybko, co w prawdziwej partii raczej się nie zdarza, chyba, że gramy z arcymistrzem. Świadomość, że tam po drugiej stronie ktoś główkuje nad kolejnym posunięciem, przenosi rozgrywkę na całkiem inny poziom. Dlatego spodziewamy się, że gdy zaczniemy promować grę online, aplikację ściągną kolejne miliony warcabistów. Podobnie było zresztą w przypadku drugiej naszej gry, czyli Szachów – po wprowadzeniu wersji online gwałtownie wzrosła nam liczba graczy – wyjaśnia Łukasz Oktaba.

    Gry mobilne na fali

    Szachy na urządzenia mobilne autorstwa Chess & Checkers Games miały premierę pod koniec 2018 r., a w listopadzie ubiegłego roku wprowadziły opcję gry online z osobą zalogowaną w grze i gotową do stoczenia pojedynku. Miesięczna liczba nowych pobrań aplikacji wzrosła z 450 tys. w październiku do ponad 1,5 mln w grudniu i przez kilka kolejnych miesięcy utrzymywała się na podobnym poziomie.

    Nie bez znaczenia dla wzrostu popularności aplikacji studia Chess & Checkers Games są też globalne trendy na samym rynku gier mobilnych, który rośnie najszybciej ze wszystkich sektorów branży gamingowej. Według agencji Pelham Smithers jego wartość osiągnęła w ubiegłym roku 85 mld dolarów, czyli więcej niż rynek gier na PC i konsole razem wziętych. Z kolei raport firmy Newzoo przewiduje, że branża gier mobilnych utrzyma w najbliższym czasie dwucyfrowe tempo wzrostu i w 2023 r. będzie warta ponad 100 mld dolarów.

    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Sztuczna inteligencja, prawdziwe ryzyko. Jak cyberprzestępcy mogą oszukać AI?

    Użytkownicy ChatGPT generują nawet 100 mld słów dziennie . Tzw. duże modele językowe (large language model, LLM) bazujące na...