piątek, 29 marca, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Jak wygląda obsługa numeru 112 w kraju?

    Zobacz również

    W uroczystości otwarcia radomskiego Centrum wzięła udział marszałek Sejmu Ewa Kopacz, minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak, minister skarbu Włodzimierz Karpiński oraz Stanisław Huskowski. To MAC odpowiada za wdrożenie całego Systemu Powiadamiania Ratunkowego (SPR) – przejął to zadanie 8 września 2012 r. Radomskie Centrum, tak jak pozostałych 16 CPR w Polsce, obsługuje zgłoszenia alarmowe, czyli odbiera je i przekazuje odpowiedniej służbie ratowniczej, by udzieliła pomocy.

    - Reklama -

    Podstawowym założeniem systemu jest to, by aby potrzebujący pomocy jak najszybciej dodzwonił się do Centrum. Zgłoszenia mają być obsługiwane przez pierwszego wolnego operatora.

    Od 1 stycznia 2014 roku 100% obywateli naszego kraju dzwoniąc na numer 112 będzie miało pewność, że połączy się z profesjonalnym operatorem Centrum Powiadamiania Ratunkowego – powiedział wiceszef MAC Stanisław Huskowski.  

    Cała Polska objęta systemem od 2014 r.
    CPR w Radomiu będzie największe w Polsce, dlatego będzie przygotowane do na przejęcia zgłoszeń z innych Centrów, w razie awarii któregoś z nich. Proces wdrażania systemu powiadamiania ratunkowego jest na bieżąco monitorowany. Z analiz wynika, że w miejscach, w których numer 112 jest odbierany przez centra powiadamiania ratunkowego, zdecydowanie łatwiej jest dodzwonić się na ten numer. Dzięki mechanizmom pracy CPR widocznie skrócił się średni czas oczekiwania na odebranie zgłoszenia (z 28 do 10 sekund).

    Sekretarz Stanu w MAC Stanisław Huskowski podkreślił, że już za kilka dni dzięki Systemowi Powiadamiania Ratunkowego obywatele dzwoniąc na numer 112 połączą się CPR-ami. System działa już na terenie 10 całych województw, wszystkie z 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego działają, przy czym sześć z nich musi jeszcze rozszerzyć zasięg działania o resztę powiatów. Teraz Centra obsługują obszar zamieszkały przez 86,5 % Polaków. Gdy MAC zaczął prace we wrześniu 2012 r., tylko nieco ponad 8% osób w Polsce miało dostęp do numeru 112 obsługiwanego przez profesjonalne CPR. Działało wówczas tylko sześć centrów – funkcjonowały one wyłącznie w miastach wojewódzkich.

    Radomskie Centrum – siedziba Centrum Technicznego Systemu
    W Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu zatrudnionych jest 71 operatorów numerów alarmowych. Rozbudowa Centrum pozwoli na stworzenie w sumie 100 stanowisk operatorskich, z których część będzie stanowiskami szkoleniowymi i zapasowymi.

    Operatorzy będą pracowali w systemie zmianowym, 24 godziny 7 dni w tygodniu. W miarę przejmowania przez System Powiadamiania Ratunkowego obsługi pozostałych numerów alarmowych (szczególnie 997, 998, 999) liczba zatrudnionych operatorów może wzrosnąć do 400 osób. Prowadzone prace mają umożliwić obsługę tych numerów w ramach SPR w 2015 r.

    Rozbudowane CPR w Radomiu będzie też siedzibą Centrum Technicznego Systemu Powiadamiania Ratunkowego (SPR), tworzonego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, czyli miejsca w którym zapewnione będzie całodobowe reagowanie na awarie systemu. Przez najbliższe półtora roku zatrudnienie powinno znaleźć ok. 25 osób.

    Tutaj jest centrum wspomagania, a także główna serwerownia. Powiedziałbym nawet, że jest to serwerownia na miarę XXI wieku – powiedział minister Huskowski, który podczas pobytu w Radomiu spotkał się z wojewódzkimi koordynatorami Sytemu Powiadamiania Ratunkowego (SPR). MAC współpracuje z nimi od 2012 r., czyli od czasu, kiedy przyjął odpowiedzialność za powiadamianie ratunkowe. Uczestnicy podsumowali ostatni rok wspólnej pracy oraz postępy we wdrażaniu jednolitego systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce.

    CPR w Radomiu zostało uruchomione na początku 2013 r. i obejmuje swoim działaniem obszar województwa mazowieckiego, z wyjątkiem Warszawy, gdzie działa inne CPR.

    Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego czeka na podpis Prezydenta. 5 grudnia przyjął ją parlament.

    ŹródłoMAC
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    OVHcloud poszerza portfolio chmury publicznej o usługę Managed Rancher Service

    OVHcloud, europejski lider w dziedzinie chmury, podczas konferencji KubeCon Europe 2024 ogłosiła wprowadzenie nowych usług do rosnącej oferty chmury...