piątek, 29 marca, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Sztuka w edukacji – uzupełnienie czy przeciwwaga dla nowych technologii

    Zobacz również

    Już po raz piąty odbędzie się Ogólnopolska Konferencja „Cyberprzestrzeń, światy wirtualne”, organizowana na Akademii Pedagogiki Specjalnej. NASK jest współorganizatorem wydarzenia. Uczestnicy odbywającej się 15 czerwca w Warszawie konferencji skupią się na roli sztuki we współczesnej edukacji, rozważając jak kształcenie twórcze, estetyczne i rozwijające wrażliwość wpływa na postawy i działania młodych ludzi w dzisiejszym świecie – realnym i wirtualnym.

    - Reklama -

    – Dziś, w intensywnie zmieniającym się świecie, w którym postęp zdominowany jest przez rozwój technologii, przyrost wiedzy następuje wykładniczo, a komputery analizują każdego dnia terabajty danych, ponowne zbliżenie nauki i sztuki, zwłaszcza na polu edukacji, wydaje się szansą na ocalenie ich humanistycznego wymiaru – pisze dr hab., prof. APS Maciej Tanaś z NASK w zaproszeniu na V Ogólnopolską Konferencję „Cyberprzestrzeń, światy wirtualne”.

    Uczestnicy odbywającej się 15 czerwca w Warszawie konferencji skupią się na roli sztuki we współczesnej edukacji, rozważając jak kształcenie twórcze, estetyczne i rozwijające wrażliwość wpływa na postawy i działania młodych ludzi w dzisiejszym świecie – realnym i wirtualnym. Konferencję rozpocznie debata pt. „Czy we współczesnej edukacji jest miejsce dla sztuki?”, którą poprowadzi Marcin Bochenek, dyrektor Pionu ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w NASK, a uczestniczyć będą: prof. Barbara Galas, prof. Janusz Morbitzer oraz prof. Maciej Zychowicz.

    Wśród referatów i dyskusji poruszane będę m.in. tematy ekspresji artystycznej dzieci i młodzieży w internecie, edukacji poprzez sztukę w celu rozwijania kreatywności w innych dziedzinach życia. Pojawia się również temat twórczego nauczania i „sztuki bycia nauczycielem”. Zaplanowano też tematy związane z terapeutyczną rolą sztuki.

    Tytuł tegorocznej konferencji „Między ars a techne – edukacja w XXI wieku” nawiązuje do starożytnych pojęć opisujących aspekty ludzkiej aktywności. Przewodniczący komitetu organizacyjnego prof. Maciej Tanaś zwraca uwagę, że łacińska ars i greckie techne oznaczały sztukę wytwarzania czegoś według wytyczonych reguł i wiedzę, jak wytwarzać. Dopiero późne czasy nowożytne przyniosły radykalną zmianę tego sposobu myślenia, oddzielając sztukę (ars) od rzemieślnictwa, ale także od nauki, z którą tak silnie wiązali ją jeszcze artyści renesansowi. Nauka i sztuka zaczęły być postrzegane jako przeciwstawne sobie. W dzisiejszej rzeczywistości powinniśmy zastanowić się nad wzajemnymi relacjami tych dwóch aspektów ludzkiej działalności i wykorzystywać je w sposób komplementarny.

    ŹródłoNASK
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    OVHcloud poszerza portfolio chmury publicznej o usługę Managed Rancher Service

    OVHcloud, europejski lider w dziedzinie chmury, podczas konferencji KubeCon Europe 2024 ogłosiła wprowadzenie nowych usług do rosnącej oferty chmury...