piątek, 19 kwietnia, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Poznaj TAMI – zmieniające się oblicze sektora technologii

    Zobacz również

    Firmy z sektora TAMI (technologii, reklam, mediów i usług informatycznych) od dawna wiodą prym w tworzeniu nowoczesnych i innowacyjnych biur. Jako pierwsze wprowadziły koncepcję activity based working, czyli możliwości wyboru miejsca pracy w zależności od wykonywanego zadania oraz wykorzystania biura do promowania marki oraz wartości firmy. Inne branże od niedawna zaczęły wdrażać podobny model funkcjonowania biur.

    - Reklama -

    Duże zmiany wprowadziły zwłaszcza innowacyjne firmy technologiczne, osiągające dzięki temu imponujące sukcesy.

    Priorytetem utalentowani pracownicy
    Biura firm z sektora TAMI są projektowane z myślą o ludziach i wynikach – takie podejście umożliwia osiągnięcie największego sukcesu biznesowego. W porównaniu ze spółkami finansowymi i ubezpieczeniowymi mniejszą wagę przywiązują one do redukcji kosztów. Elastyczność, innowacyjność i wydajność są istotne w każdej branży, ale dla firm technologicznych kluczowym elementem jest pozyskiwanie i zatrzymywanie najbardziej utalentowanych pracowników. To właśnie zbyt mała liczba zdolnych i młodych osób na rynku pracy spędza sen z powiek menedżerom. Ekonomiści i psychologowie zgodnie przyznają, że podwyższenie wynagrodzenia w niewielkim stopniu wpływa na wzrost zadowolenia z wykonywanej pracy. Utrata dobrze opłacanego inżyniera oprogramowania może firmę drogo kosztować, a także spowodować odejścia innych pracowników. Z tego względu czołowe firmy technologiczne szukają sposobów na zwiększenie retencji pracowników.

    Badania przeprowadzone przez firmę Cushman & Wakefield pokazują, że na decyzję o pozostaniu lub odejściu pracownika w firmie mogą w znacznym stopniu wpłynąć inwestycje w zapewnienie lepszych warunków pracy oraz rozwiązania sprzyjające poprawie samopoczucia zatrudnionych. Zaangażowanie i lojalność pracowników można zwiększyć dzięki stworzeniu środowiska pracy, oferującego wiele rodzajów przestrzeni odpowiadających różnym potrzebom, jak np. miejsc do kreatywnego myślenia, pracy w skupieniu czy regeneracji sił. To istotne, ponieważ praca, w której spędzamy wiele godzin, ma ogromny wpływ na jakość naszego życia.

    W sektorze technologii biurka do pracy na siedząco i stojąco są już standardem. Dotyczy to także udogodnień i dodatkowych świadczeń, takich jak siłownia, zdrowa dieta, zajęcia jogi w miejscu pracy, czy masaże.

    Lokalizacja jest równie istotna. Badanie przeprowadzone wśród 400 studentów biznesu w Paryżu (ESSEC) wykazało, że 93% z nich nie jest zainteresowanych pracą w tradycyjnym biurze, a 87% chciałoby pracować w centrum miasta. Trzeba to wziąć pod uwagę.

    Technologia staje się obecnie najmniejszym kosztem, a wynagrodzenia największym.
    Nie dotyczy to tylko sektora technologicznego. Firmy reklamowe są również coraz bardziej uzależnione od utalentowanych technologów i dążą do ich pozyskiwania i zatrzymania. Klient firmy Cushman & Wakefield i dyrektor agencji reklamowej w Londynie ujął to dobitnie: „Nie boję się, że moi pracownicy odejdą do konkurencji. Boję się, że polecą do Tajlandii i będą pracować jako wolni strzelcy leżąc na plaży. Nasze biuro musi być bardziej atrakcyjne. Musi być miejscem, które kochają. Ich domem”. Piszę te słowa siedząc na dużym, różowym flamingu w basenie z widokiem na Marinę Ibiza. Przyznam, że rozumiem jego obawy.

    Do pracy wirtualnej niezbędne będzie zapewnienie zarówno odpowiedniej przestrzeni, jak i możliwości bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami. Firmy będą musiały stworzyć równowagę pomiędzy powierzchnią do pracy wspólnej i indywidualnej.

    Biuro jako marka

    Firmy reklamowe przodują również w wykorzystywaniu miejsca pracy jako narzędzia sprzedażowego. Jedna z londyńskich agencji reklamowych, której biuro jest przykładem  zastosowania najnowszych trendów – pełną energii, atrakcyjną i kreatywną przestrzenią – prezentowała klientom oferty w eleganckiej, ale nieprzyjaznej sali. Przekonaliśmy jej pracowników, aby najpierw oprowadzali klientów po tętniącym życiem biurze. Efekt? „Klienci decydują się na współpracę z nami, zanim przedstawimy ofertę”.

    Spółki z branż TAMI są liderami w zakresie przejmowania start-upów, co stwarza ciekawe wyzwania związane z fuzją organizacji. Jedna z dużych amerykańskich firm technologicznych, z którą współpracowaliśmy w regionie EMEA, opracowała skuteczne, ale elastyczne wytyczne dotyczące organizacji miejsc pracy i zmian, aby ułatwić włączanie nowych firm do jej struktury.

    Firmy z sektora TAMI pod wieloma względami wytyczają nowe trendy. Jak wykorzystać miejsce pracy do tego, aby zwiększyć zaangażowanie i satysfakcję pracowników? Jak pozytywnie zaskoczyć klientów? Warto śledzić działania tych organizacji.

    Autor:
    Maciej Markowski, Partner w Cushman & Wakefield i dyrektor Workplace Strategy na Europę Środkowo-Wschodnią w dziale Globalnej Obsługi Najemców

    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Samsung Electronics liderem globalnego rynku Digital Signage 15. rok z rzędu

    Centrum badań rynku Omdia ogłosiło, że Samsung Electronics 15 rok z rzędu został uznany za producenta numer jeden w...