środa, 24 kwietnia, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Wyniki finansowe Netia S.A. za II kw. 2017 r.

    Zobacz również

    Netia zaprezentowała wyniki finansowe za drugi kwartał 2017 roku. Spółka wypracowała w tym okresie przychody w wysokości 361 mln zł i wygenerowała 97 mln zł Skorygowanego zysku EBITDA (marża 27 proc.). Przychody w II kw. 2017 roku wyniosły 361 mln zł, co oznacza 1 proc. spadek w stosunku do I kw. br. (-7 proc. r-d-r). Segment B2C wypracował 170 mln zł (-3% k-d-k oraz -11% r-d-r) natomiast segment B2B 186 mln zł (+1 proc. k-d-k oraz -3 proc. r-d-r).

    - Reklama -

    Za spadkiem przychodów Spółki stała w głównej mierze mniejsza o 1,9 proc.  (42 tys. sztuk) liczba usług głosowych i dostępu do internetu świadczonych przede wszystkim na sieci obcej w segmencie B2C.  Na koniec czerwca 2017 r. Netia świadczyła łącznie 2 mln 48 tys. usług.

    Osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe, pomimo silnej presji ze strony konkurentów w obu segmentach rynku. W stosunku do poprzedniego kwartału – głównie za sprawą spadku liczby świadczonych usług – nie zdołaliśmy obronić poziomu przychodów, jednak poprawiliśmy rentowność, wyrażoną zarówno zyskiem EBITDA, jak i EBIT. W całym półroczu wypracowaliśmy też dwukrotnie wyższy zysk netto niż rok temu – powiedziała Katarzyna Iwuć, pełniąca obowiązki Prezesa Zarządu.

    W pierwszej połowie bieżącego roku na inwestycje wydaliśmy łącznie 125 mln zł, w tym 35 mln zł w ramach programu modernizacji sieci do standardu światłowodowego. Tempo, w jakim realizujemy ten program jest poniżej naszych oczekiwań. Główną tego przyczyną jest, o wiele dłuższy niż pierwotnie przyjęliśmy, czas pozyskiwania zgód od spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Podjęliśmy już szereg działań naprawczych, w tym zdecydowanie zwiększyliśmy zakres występowania o zgody, czego efektów można się spodziewać za kilka miesięcy – dodała Katarzyna Iwuć.

    Jednocześnie na stabilnym poziomie utrzymuje się Skorygowany zysk EBITDA, który wyniósł w II kw. br. 97 mln zł i był wyższy niż w poprzednim kwartale o 1 proc. (-15 proc. r-d-r). Skorygowany zysk operacyjny EBIT w II kw. br. wyniósł 18,8 mln zł i był wyższy niż w I kw. br. o ponad 11 proc. Zysk netto za I połowę 2017 roku wyniósł 27,1 mln zł i był o 102 proc. wyższy niż w tym samym okresie 2016 roku.

    Realizowany przez Spółkę program inwestycyjny sprawił, że Skorygowane operacyjne wolne przepływy pieniężne (OpFCF) wyniosły w II kw. br. 21 mln zł (spadek o 57 proc. k-d-k i 69 proc. r-d-r). Jednocześnie zadłużenie Spółki spadło na koniec czerwca br. do kwoty 186 mln (-7 k-d-k oraz -38 proc. r-d-r).

    Stabilne trendy w B2B
    Wyniki osiągane przez Dywizję B2B wskazują, że pomimo silnych trendów rynkowych (np. erozja tradycyjnych usług głosowych) i silnej presji na obniżkę cen usług transmisji danych ze strony konkurencji, Spółka jest w stanie utrzymywać w tych obszarach pod kontrolą zarówno przychody, jak i rentowność. Obszarem, w którym Spółka upatruje przewag strategicznych i intensywnie rozbudowuje infrastrukturę i kompetencje są rozwiązania ICT oraz data center i cloud computing.

    B2C silne pakietami z TV i mobile
    Na koniec czerwca br. Dywizja B2C świadczyła 620 tys. usług szerokopasmowego dostępu do internetu (spadek o 14 tys.) oraz 626 tys. usług telefonicznych (-24 tys. k-d-k). Topniała przede wszystkim baza na sieci obcej (BSA, WLR). Wzrosła natomiast o 8 tys. liczba usług dostępowych na własnej zmodernizowanej sieci Netii (NGA). Za sprawą odejścia 11 tys. użytkowników na łączach niezmodernizowanych, Spółka odnotowała jednak ujemny bilans usług szerokopasmowych na sieci własnej.

     Z coraz większym powodzeniem lukę wynikającą z odpływu klientów na sieci o gorszych parametrach wypełniają pakietyzowane usługi TV, które Netia konsekwentnie uatrakcyjnia oraz usługi mobilne.

    W II kw. Netii przybyło 2 tys. usług TV i na koniec czerwca ich suma sięgnęła182 tys. W tym samym okresie liczba usług mobilnych wzrosła o 10 tys. i wyniosła 125 tys. W ciągu 12 miesięcy liczba usług Netia Mobile wzrosła o 30 proc.

    W efekcie średnia liczba usług przypadających na klienta na koniec czerwca br. wyniosła 1,6 a średni przychód na Klienta (ARPU) utrzymuje się na stabilnym poziomie 56 zł.

    ŹródłoNetia
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    SAS rozszerza ofertę godnej zaufania sztucznej inteligencji o karty modeli i usługi zarządzania AI

    SAS, lider technologii z obszaru danych i sztucznej inteligencji, wprowadza na rynek nowe produkty i usługi, które usprawnią zarządzanie...