sobota, 20 kwietnia, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Jak wykorzystać mobile w okresie szaleństwa przedświątecznych zakupów?

    Zobacz również

    Ponad połowa wpisywanych w wyszukiwarkach zapytań na świecie pochodzi z urządzeń mobilnych. W Polsce za pośrednictwem mobile’u robi zakupy już 37 proc. internautów, z czego 13 proc. to osoby, które kupują wyłącznie za pośrednictwem smartfona czy tabletu. W jaki sposób działania w kanale mobilnym mogą wesprzeć sprzedaż w okresie przedświątecznych zakupów? Listopad to ostatni moment na przygotowanie się do gorącego czasu w e-handlu związanego z nadejściem świąt Bożego Narodzenia.

    - Reklama -

    Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IPSOS na Facebooku, rozmowy na temat świątecznych wydatków rozpoczynają się już pod koniec października, a 40 proc. osób robiących zakupy poprzez mobile zadeklarowało, że planuje je zrobić jeszcze w listopadzie. To wtedy zaczyna się wyprzedażowe szaleństwo – Czarny Piątek (wielka akcja wyprzedażowa w ostatni dzień listopada), Cyber Poniedziałek (dzień dużych zniżek na zakup elektroniki) oraz wypadający w tym roku w Polsce 29 listopada Dzień Darmowej Dostawy. Eksperci z Sociomantic Labs podpowiadają w jaki sposób wykorzystać kanał mobilny, aby zwiększyć przychody e-sklepów w okresie szaleństwa przedświątecznych zakupów.

    Uchwycić właściwy moment

    Dla e-sprzedawcy kluczowe jest trafienie we właściwy moment, czyli chwilę w której konsument gotowy jest dokonać zakupu. Google, na podstawie zachowań obserwowanych u użytkowników wyszukiwarki, zaprezentował koncepcję dotyczącą tzw. mikromomentów, a więc sytuacji, w których użytkownik impulsywnie sięga po smartfona i zaczyna wpisywać różne hasła do przeglądarki. Google wyodrębnił cztery rodzaje mikromomentów: pierwszy dotyczy nagłej potrzeby uzyskania jakiejś informacji („I want to know”), kolejny to impuls związany z koniecznością szybkiego pozyskania wiedzy na temat lokalizacji danego miejsca np. restauracji, firmy czy sklepu znajdującego się w okolicy („I want to go”), trzeci to potrzeba znalezienia szybkiej instrukcji pomocnej w rozwiązaniu problemu związanego z codziennymi czynnościami („I want to do”). I wreszcie ostatni rodzaj mikromomentu, to ten na który czekają wszyscy sprzedawcy internetowi  – chwila, gdy konsument jest gotów dokonać zakupu („I want to buy”). Nawet jeśli najważniejszym celem e-sklepu jest wychwycenie internautów z tą ostatnią motywacją, to kompleksowa strategia działań w mobile’u w zakresie przygotowań do świątecznego okresu zakupów powinna obejmować działania pozwalające przyciągnąć uwagę konsumenta w różnych mikromomentach. Internauta szuka informacji o tym jak przygotować się do górskiej wyprawy? Na stronie e-sklepu, który sprzedaje m.in. buty do chodzenia po górach, może znaleźć np. inspirujący artykuł blogera-podróżnika na ten temat. Konsument chce wiedzieć jak zrobić niepowtarzalne dekoracje świąteczne? Na witrynie sklepu internetowego może natrafić na zabawne wideo typu DIY (do it yourself) z inspiracjami opartymi na produktach dostępnych w sklepie. Im częściej internauta będzie trafiał na stronę www e-sklepu, tym większa szansa, że gdy pojawi się impuls związany z chęcią konkretnego zakupu, szybciej odwiedzi witrynę lub z większym prawdopodobieństwem kliknie w skierowaną do niego spersonalizowaną reklamę, którą również w odpowiednim momencie zobaczy na swoim telefonie.

    Odszukaj swojego klienta i skieruj odpowiedni przekaz
    Jak dotrzeć do właściwego klienta we właściwym momencie z odpowiednim przekazem? Eksperci z Sociomantic Labs wskazują przede wszystkim na istotną rolę analizy zachowań konsumentów i efektywne korzystanie z Big Data. Sklepy internetowe dysponują wieloma informacjami o swoich klientach np. na podstawie danych z CRM są w stanie określić, którzy konsumenci i kiedy dokonali transakcji zakupowej, jaka była wartość ostatnich zakupów, a w oparciu o informacje cookies sprawdzić które produkty oglądali, lecz ostatecznie nie kupili. Im bardziej wnikliwa analiza, tym lepsze efekty kampanii marketingowych mogą uzyskać marketerzy. Ważnym aspektem przy planowaniu działań marketingowych jest określenie właściwego kanału dotarcia do danego konsumenta. Miliony internautów sięgają po urządzenia mobilne, aby uniknąć przedświątecznego tłoku w sklepach. Jak wynika z badania IMRG i Capgemini, grupą szczególnie aktywną i poszukującą atrakcyjnych ofert na tydzień przed świętami Bożego Narodzenia są rodzice. W mobilną kampanię reklamową warto celować również, gdy działania kierowane są do ludzi młodych – według badania Gemiusa grupą wiekową najchętniej decydującą się na mobilne zakupy są osoby w wieku od 15 do 24 lat (50 proc. za pośrednictwem tabletu, 26 proc. poprzez smartfona) oraz od 25 do 34 lat (tablet – 47 proc., smartfon – 26 proc.).  

    Aplikacje mobilne robią różnicę

    Aplikacje mobilne mają ogromny potencjał sprzedażowy. Ze względu na sposób użytkowania tego kanału przez konsumentów środowisko reklamowe w aplikacjach jest bardziej sprzyjające niż na stronach mobilnych czy nawet na desktopie. W aplikacjach nie znajdziemy jeszcze tylu reklam co na stronach www, dlatego tzw. „ślepota bannerowa” nie musi mocno obniżać wyników prowadzonych w aplikacjach kampanii reklamowych. Jak przekonują eksperci z Sociomantic Labs, reklamy w aplikacjach dostarczają o 70 proc. wyższy współczynnik konwersji oraz o 50 proc. większą sprzedaż w porównaniu do mobilnych stron internetowych. Wysoka sprzedaż dzięki aplikacji to w dużej mierze skutek znajomości przez użytkowników środowiska danej aplikacji, ułatwienie metod płatności oraz zaufanie do określonej marki. Potwierdzają to również dane Allegro.pl – dzięki umożliwieniu szybkich płatności w ich aplikacji sprawiło, że więcej użytkowników platformy zakupowej zaczęło robić spontaniczne zakupy i wydawać średnio o 34 proc. więcej niż konsumenci korzystający ze strony mobilnej.  

    Okres od końca listopada do końca poświątecznych wyprzedaży to najgorętszy czas w e-commerce. Każdy sklep internetowy podwaja wtedy wysiłki w celu przyciągnięcia do siebie jak największej rzeszy klientów. Aby wyprzedzić konkurencję, warto w swojej strategii marketingowej poświęcić sporo miejsca działaniom w kanale mobilnym. Mobile stale, choć powoli, zyskuje na znaczeniu – kto pierwszy wykorzysta moment, w którym wybrani przez niego klienci staną się mocno aktywni w kanale mobilnym, ten ma szansę osiągnąć największe zyski w tym sezonie.

    Źródłopraktycy.com

    1 KOMENTARZ

    guest
    1
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Mirek23

    Zakupy on-line
    Według mnie najlepszym na wykorzystaniu przez sklepy potencjału mobile to jest uruchomienie strony mobilnej. Ja nie dawno taką uruchomiłem sklep-outlet.pl i widzę poprawę jakości ruchu na stronie pochodzącego z urzędzeń mobilnych.

    - Reklama -

    Najnowsze

    Smartfony za pół ceny – doskonała oferta dla przenoszących numer do Plusa i Plusha

    Klienci przenoszący numer do Plusa lub Plusha będą mogli skorzystać z bardzo atrakcyjnej promocji i kupić wybrane smartfony za...