czwartek, 28 marca, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Technologie zmieniają mały i średni biznes. Mobilność nową szansą

    Zobacz również

    Niemal dwie trzecie pracowników polskich MŚP jest zdania, że technologie mobilne pomagają oszczędzać czas i wspierają produktywność, dając lepszą równowagę między pracą a życiem prywatnym – pokazują wyniki najnowszego, tegorocznego badania przeprowadzonego dla Microsoft przez Ipsos MORI wśród europejskich MŚP. Jednak mimo rosnącej świadomości na temat korzyści płynących z nowoczesnego IT, mobilność wciąż nie jest standardem, zapewnianym przez pracodawcę.

    - Reklama -

    Polskie firmy z sektora MŚP zaczynają być świadome korzyści biznesowych płynących z nowoczesnych technologii. Najlepiej obrazuje to lista wskazanych przez nich priorytetowych obszarów, które determinują sukces ich firm. Na pierwszym miejscu znalazła się lepsza komunikacja z klientem (40%), następnie wykorzystanie technologii do redukcji kosztów (34%), wykorzystanie technologii do stymulacji wzrostu (28%) oraz umożliwienie pracy z dowolnego miejsca (20%).

    Usprawnianie działania firm we wskazanych obszarach możliwe jest właśnie dzięki technologii, w szczególności usługom z chmury, które umożliwiają zarówno pracę z dowolnego miejsca i urządzenia, a tym samym lepszą komunikację z klientem, jak i redukcję kosztów i wzrost organizacji. Potwierdzają to zresztą sami respondenci, którzy zapytani o faktyczne korzyści, osiągnięte ze zrealizowanych już wcześniej wdrożeń wskazywali:

    •     lepszą obsługę klientów (38%),
    •     lepszą komunikację wewnętrzną i współpracę w grupach (37%),
    •     wyższą produktywność (31%),
    •     szybszy dostęp do krytycznych danych (27%).

    Co ciekawe, zaledwie 16% wymieniało jako korzyść możliwość pracy o dowolnej porze z każdego miejsca. To sygnał, że wdrażane w firmach rozwiązania technologiczne nie zawsze idą w parze z mobilnością, powszechnie obecną w życiu prywatnym konsumentów.

    Tę tezę zdaje się potwierdzać struktura urządzeń, na których pracują dziś pracownicy polskich MŚP. Wciąż dominują komputery stacjonarne, wskazywane jako główne narzędzie pracy przez 75% badanych, na kolejnym miejscu są laptopy (61%), a dalej smartfony (40%) i tablety (15%). O ile komputery częściej należą do pracodawców to smartfony i tablety – do pracowników. I tylko 24% respondentów deklaruje, że nie musi być w biurze, aby sprawnie wykonywać swoją pracę i obowiązki służbowe. To znacznie poniżej średniej dla krajów europejskich, ujętych w badaniu, wynoszącej 38%.

    Widać zatem, że nadal mobilność rozumiana jako możliwość sprawnej i bezpiecznej pracy zdalnej nie jest jeszcze standardem w polskich MŚP. Ograniczenia mogą tkwić w dostępnych urządzeniach i wdrożonych rozwiązaniach, a właściwie ich braku. Co jednak ciekawe, pracownicy MŚP dostrzegają korzyści, płynące z rozwiązań mobilnych. 64% z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że technologie mobilne pomagają oszczędzać czas i wspierają produktywność, dając lepszą równowagę między pracą a domem. Dodatkowo, 50% twierdzi, że urządzenia i usługi mobilne pomagają być bardziej efektywnym poza biurem i wykonywać swoje zadania służbowe np. w drodze do pracy.

    – Ekspansję mobilności w MŚP stymulują sami pracownicy, będący przecież na co dzień konsumentami, oraz klienci, którzy stawiają firmom coraz wyższe wymagania. Nie bez powodu właśnie w obszarze komunikacji z klientem MŚP widzą największy potencjał, wskazując go jako priorytetowy. Urządzenia mobilne i usługi chmurowe mogą być dla małej i średniej firmy tym, co stanowić będzie o jej przewadze względem konkurencji, co zadecyduje o jej większej sprawności organizacyjnej – powiedział Wojciech Życzyński, Dyrektor segmentu Małych i Średnich Firm w polskim oddziale Microsoft.

    Jak wdrożenie technologii mobilnych w firmie praktycznie przekłada się na większą efektywność i sprawność operacyjną, pokazują doświadczenia firmy Neckermann Polska, która wdrożyła usługę Office 365, a także wyposażyła pracowników w urządzenia przenośne. Zespół firmy składa się nie tylko z pracowników głównego biura, ale też sieci regionalnych kierowników sprzedaży, którzy podróżują po oddziałach w całej Polsce, aby pomóc im zwiększyć sprzedaż i zrealizować wyznaczone cele.

    – Pracownik wizytujący oddział na bieżąco wpisuje wnioski z wizyty w aplikację i są one automatycznie przesyłane do konsultacji dyrekcji. Kiedyś taki raport otrzymywaliśmy dopiero po powrocie pracownika do głównego biura, czyli kilka dni później i to w formie kilku plików. Dziś wszystkie informacje są zsynchronizowane w jednym miejscu
    – powiedziała Joanna Cetlin, Koordynator Działu Sprzedaży, Neckermann Polska.

    Neckermann Polska jest częścią międzynarodowego koncernu turystycznego Thomas Cook Group plc. Dla pracowników oznacza to bieżącą współpracę oraz podróże służbowe do zagranicznych biur firmy.

    „Podczas jednej z podróży do niemieckiej siedziby naszej firmy zostawiłem komputer w sali konferencyjnej. Okazało się, że nie jest to żaden problem, ponieważ miałem bezpośredni dostęp do firmowych plików z innych urządzeń, dzięki SharePoint w chmurze” – powiedział Marek Surowiec, Destination Manager Eastern Europe, Neckermann Polska.

    Firma wykorzystuje też inne możliwości Office 365. Komunikator Lync (dziś Skype dla Firm) wspiera bieżącą współpracę z mobilnymi kierownikami regionalnymi. W przyszłości ma posłużyć jako platforma szkoleniowa dla sieci agencyjnej, po raz kolejny znosząc barierę tradycyjnie rozumianego miejsca pracy.

    „Dzięki rozwiązaniom chmurowym jesteśmy przygotowani na ten sezon lepiej niż kiedykolwiek” – podsumował Efe Türkel, Business Transformation Director, Neckermann Polska.

    ŹródłoMicrosoft
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    OVHcloud poszerza portfolio chmury publicznej o usługę Managed Rancher Service

    OVHcloud, europejski lider w dziedzinie chmury, podczas konferencji KubeCon Europe 2024 ogłosiła wprowadzenie nowych usług do rosnącej oferty chmury...