czwartek, 28 marca, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Orange Insights: Informatyzacja małych i średnich firm kluczem do przewagi konkurencyjnej

    Zobacz również

    79 procent przedstawicieli małych i średnich firm uważa, że informatyzacja pozwala im na budowanie przewagi konkurencyjnej. Jednym z ważniejszych modeli informatyzacji przedsiębiorstw jest outsourcing rozwiązań IT. To tylko niektóre, ważniejsze wnioski pierwszego raportu z cyklu Orange Insights, prezentującego wyniki badań prowadzonych przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska.

    - Reklama -

    Orange Insights, to cykl raportów przygotowanych na podstawie badań jakościowych oraz ilościowych realizowanych przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska wśród działających w Polsce przedsiębiorców. Tematem raportów dotyczących małych i średnich firm, zatrudniających mniej niż 250 pracowników było postrzeganie informatyzacji przez ich przedstawicieli podejmujących decyzje o zakupach sprzętu, oprogramowania i technologii teleinformatycznych. Badania zostały zrealizowane w połowie 2014 roku. W zakresie jakościowym obejmowały 11 pogłębionych wywiadów eksperckich oraz łącznie 500  ankiet w zakresie badania ilościowego metodą CATI / CAWI.  Wyniki kolejnych raportów będą udostępniane przez Orange w pierwszej połowie 2015 roku.

    Najważniejsze wnioski
    Pierwszy z cyklu raportów Orange Insights został poświęcony określeniu stanu informatyzacji w działających w Polsce małych i średnich firmach. Jak pokazują wyniki, zdecydowana większość badanych firm, jako główne obszary zdobywania przewagi konkurencyjnej wymienia dostępność źródeł finansowania, efektywność produkcyjną i dobry model biznesowy. Aż 79 proc respondentów twierdzi, że informatyzacja biznesu również jest jednym z najważniejszych elementów budowania przewagi. Informatyzacja jest wg nich szczególnie istotna w trzech kluczowych sektorach:

    • usługach – 83 proc. wskazań,
    • handlu – 78 proc. wskazań,
    • produkcji – 70 proc. wskazań.

    Co ciekawe, przedstawiciele małych i średnich firm uważają, że najlepiej zinformatyzowane obszary w ich biznesach, to: sprzedaż (87% odpowiedzi), operacje (86%) oraz z produkcja (85%). Nieznaczne gorzej wygląda tutaj logistyka (79%) i marketing (78%).

    Z wyników naszego badania wyraźnie widać, że małe i średnie firmy wykorzystują informatykę w budowaniu przewagi konkurencyjnej i zauważają jej ogromny potencjał. Dlatego rozwój IT jest coraz częściej wpisywany w ich strategie, aczkolwiek dla większości firm nadal nie stanowi priorytetu z uwagi na koszty związanych z tym inwestycji. Mając to na uwadze, Orange oferuje rozwiązania dostarczające potrzebnych funkcjonalności, bez konieczności angażowania znacznych środków, ponieważ można je rozliczać w modelu abonamentowym czy ratalnym – zauważa Artur Stankiewicz, Dyrektor Segmentu Klientów SME i SOHO Orange Polska.

    Trendy w informatyzacji
    Małe i średnie przedsiębiorstwa w większości przeszły już transformację od podstawowego oprogramowania, do rozbudowanych systemów informatycznych, wspierających najważniejsze obszary ich funkcjonowania, takie jak finanse, produkcja, logistyka, czy sprzedaż. Respondenci badania Orange Insights, zostali w związku z tym poproszeni o wskazanie trzech głównych trendów rozwoju informatyzacji, na najbliższe pięć lat. Dwa z trzech najważniejszych trendów wskazanych w badaniu dotyczą integracji. Pierwszy, w zakresie integracji wewnętrznej, w której rozwiązania IT znacznie zwiększają sprawność i efektywność działania firm. Drugi, dotyczy integracji z systemami Klientów, która umożliwia szybką reakcję na ich potrzeby i zamówienia m.in. dzięki wykorzystaniu technologii mobilnych.

    Odsetek wskazań na najważniejsze trendy informatyzacji MŚP w ciągu 5 lat:

    • Wsparcie wewnętrznej integracji funkcjonowania firmy – 27 proc. wskazań,
    • Integracja z systemami klientów – 17 proc. wskazań,
    • Rozbudowa systemów wspierających sprzedaż produktów – 13 proc. wskazań.

    O przewidywane trendy w informatyzacji zapytano także w odniesieniu do najważniejszych sektorów działalności badanych firm, tj. usług, handlu oraz produkcji. Uzyskane wyniki wskazują, że firmy z sektora usług stawiają przede wszystkim na udoskonalanie kontaktu z klientami. Kluczowe znaczenie ma dla nich możliwość analizowania i szybkiego odpowiadania na potrzeby klientów. Dla wszystkich firm, niezależnie od profilu ich działalności bardzo istotny okazuje się rozwój systemów integrujących ze sobą obszary sprzedaży, produkcji i logistyki. Przykładem takiej integracji mogą być zaawansowane serwisy zakupowe, które umożliwiają dokładne zapoznanie się z produktem, gwarantują aktualne informację o jego dostępności a także zapewniają łatwe złożenie zamówienia i możliwość bezpośredniej dostawy w ciągu 24 godzin.

    Odsetek wskazań na najważniejsze trendy informatyzacji dla poszczególnych sektorów działalności firm:

    • W sektorze usług – integracja własnych systemów IT z systemami klientów – 22 proc. wskazań oraz rozwój systemów integrujących sprzedaż, produkcję i logistykę – 21 proc. wskazań,
    • W sektorze produkcji – rozwój systemów integrujących pracę sprzedaży, produkcji i logistyki – 46 proc. wskazań oraz tworzenie nowych kanałów kontaktu online z klientami – 13 proc. wskazań,
    • W sektorze handlu – rozwój systemów integrujących pracę sprzedaży, produkcji i logistyki – 25 proc. wskazań oraz rozbudowa systemów wspierających sprzedaż produktów – 18 proc. wskazań.

    Finansowanie informatyzacji
    Planowanie wydatków  w małych i średnich firmach ma charakter krótkoterminowy, co wynika z bieżących potrzeb i dotyczy stałego rozwoju infrastruktury. Blisko 99 proc. ogółu firm finansuje informatyzację z własnych środków. Robi tak 100 proc. przedsiębiorstw usługowych i handlowych, zaś w przypadku firm produkcyjnych odsetek ten wynosi 97 proc. Jedynie 7 procent przedsiębiorców wykorzystuje do informatyzacji fundusze unijne, a zaledwie 2 proc.  respondentów korzysta z leasingu.

    Wartość wydatków na IT w małych i średnich firmach w 2013 roku:

    • mniej niż 50 000 zł, to kwota jaką na IT przeznaczyło 60 proc. badanych firm,
    • od 50 000 zł do 99 000 zł, to wartość budżetu 9 proc. badanych firm,
    • od 100 000 zł do 499 000 zł, a IT przeznaczył tylko 1% respondentów.

    Jak twierdzą przedstawiciele firm biorących udział w badaniu, środki na wydatki IT są często lokowane na końcu listy ich priorytetów, a przeznaczane kwoty nie są znaczące w ich budżetach.

    Aby przeciwdziałać tak niekorzystnej sytuacji, firmy z segmentu MŚP coraz chętniej sięgają po outsourcing IT, który przez ¾ respondentów jest określany jako ważny element informatyzacji przedsiębiorstw. Z tym stwierdzeniem zgadzają się w podobnym stopniu firmy z sektora handlu – 75 proc., usług – 74 proc. i produkcji – 72 proc.

    Wnioski, które płyną z badania, pokazują, że mimo poszukiwania oszczędności, informatyzacja mocno wpisuje się w rozwój przedsiębiorstw MŚP. IT obejmuje coraz więcej obszarów biznesowych, a największą wagę przywiązuje się do zwiększania sprawności i efektywności operacyjnej oraz orientacji na klienta i wsparcie sprzedaży. Informatyzacja segmentu średnich firm odbywa się według trzech modeli – samodzielnie, we współpracy z zewnętrznym dostawcą oraz przy całkowitym wykorzystaniu outsourcingu. Na podstawie analizy badania jakościowego i ilościowego można też stwierdzić, że co druga średniej wielkości firma w mniejszym lub większym stopniu wspiera się na know-how merytoryczno-technicznym partnerów technologicznych, widząc w takiej współpracy potencjał.

    ŹródłoOrange
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Sztuczna inteligencja, prawdziwe ryzyko. Jak cyberprzestępcy mogą oszukać AI?

    Użytkownicy ChatGPT generują nawet 100 mld słów dziennie . Tzw. duże modele językowe (large language model, LLM) bazujące na...