czwartek, 28 marca, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Trendy Future Bankingu czyli technologia jutra w bankowości

    Zobacz również

    Dynamiczny rozwój technologii, powszechny dostęp do Internetu oraz popularyzacja urządzeń mobilnych odcisnęły piętno na wszystkich dziedzinach życia. Odporny na zmiany nie był również sektor bankowy, którego przedstawiciele musieli jednocześnie dostosować się do nowych wymagań klientów i wykorzystać okazje, jakie niesie ze sobą postęp. Nowości, które można było zaobserwować, są jednak jedynie początkiem zmian, których możemy spodziewać się w najbliższym czasie.

    - Reklama -

    Nie wszystkiego w tej kwestii można być całkowicie pewnym. Niektóre pomysły i rozwiązania są odrzucane przez klientów nawet pomimo teoretycznej atrakcyjności, a czasem nawet najlepsza idea przegrywa z przyzwyczajeniem użytkowników. Spośród mnogości opcji na przyszłość wyłania się jednak kilka dominujących trendów.

    Telefon zamiast portfela
    Dostęp do naszych danych bankowych z poziomu telefonu nie jest już problemem. Aplikacje dla najpopularniejszych systemów mobilnych oferują dziś w Polsce praktycznie wszystkie banki – nie tylko te największe. Dla pozostałych osób przeznaczone są natomiast specjalnie przygotowane wersje stron w wydaniu „lekkim”, automatycznie dostosowujące się do rozmiaru ekranu urządzenia. Co do tego, że bankowość mobilna jest przyszłością, nikt nie ma wątpliwości. Eksperci zadają jedynie pytania, czy dominującą rolę odegrają w niej dedykowane aplikacje czy strony RWD. Za jednymi przemawia uniwersalność i mniejsze koszty tworzenia, za drugimi – większe możliwości i atrakcyjniejsza oprawa.

    Sam dostęp to dziś jednak za mało. Naturalnym kolejnym krokiem jest odnalezienie najatrakcyjniejszego dla klienta rozwiązania umożliwiającego realizację płatności bez konieczności wyciągania karty czy gotówki z portfela. Do pojedynku o ten segment rynku włączają się nie tylko instytucje bankowe i producenci kart płatniczych, ale również operatorzy. Każda z tych grup ma przy tym własny pomysł na sukces.

    W ciągu najbliższego roku będziemy mogli przekonać się, które z tych połączeń okaże się dla klientów najlepsze i które rozwiązanie stanie się dominującym. Czy będzie to usługa powiązana bezpośrednio z kartą SIM czy też klienci wybiorą mniej zintegrowane usługi. Czy wolimy płacić z wykorzystaniem NFC czy może bardziej odpowiadają nam inne formy płatności mobilnych.

    Zabezpieczenia biometryczne
    Popularyzacja zabezpieczeń biometrycznych, związana częściowo ze stosowaniem ich w smartfonach, otwiera drogę do szybszych i łatwiejszych w realizacji płatności. Tam, gdzie kiedyś trzeba było wprowadzić dane użytkownika i hasła, teraz często wystarczy już tylko przeciągnięcie palcem. Z biegiem czasu i pojawieniem się nowych form zabezpieczeń, w tym m.in. skanera tęczówki, tego typu płatności mogą stać się standardem.

    Samoobsługa
    Nie od dziś oczywiste jest, że czas to pieniądz, a udanie się do najbliższego oddziału banku zawsze zajmuje go sporo. Musimy przy tym dostosować się do godzin działalności placówki. Rozwiązaniem może być internet albo telefon, ale w ten sposób nie zawsze można załatwić wszystkie sprawy. Prawdziwym krokiem ku wygodnej i nowoczesnej bankowości są w tym przypadku m.in. samoobsługowe oddziały, pozwalające klientowi na realizację większości działań, które do tej pory wymagały wizyty w banku. W Polsce, pierwsze tego typu rozwiązanie wdrożył w Warszawie w lutym tego roku Getin Bank.

    Samoobsługowy Getin Point w Złotych Tarasach umożliwia m.in. zakładanie kont i lokat, wyrabianie kart (z natychmiastowym odbiorem), wykonywanie przelewów i wpłatę gotówki na lokatę, rachunek lub spłatę karty kredytowej. Wszystkie operacje wykonywane są za pomocą prostego i intuicyjnego interfejsu. Takie rozwiązanie sprawia, że nie musimy już biegać od okienka do okienka lub stać w tasiemcowych kolejkach, by załatwić swoje sprawy. Klienci w dowolnym momencie mogą także skorzystać z pomocy konsultanta.

    Getin Point umożliwia korzystanie z usług bankowych przez 7 dni w tygodniu, w godzinach pracy galerii handlowej, co daje mu przewagę nad tradycyjnymi oddziałami banków. A co z bezpieczeństwem? Getin Point wyposażony jest w szereg zabezpieczeń, które gwarantują jego użytkownikom wysoki poziom bezpieczeństwa: skaner dowodów osobistych, czytnik biometryczny czy specjalny ekran do składania podpisów elektronicznych.

    Patrząc na rozwiązanie przygotowane przez Getin Bank, można dojść do wniosku, że jest ono dobrym przykładem trendu nazywanego Future Bankingiem. Tego typu rozwiązania mogą zachęcić konsumentów do korzystania z usług finansowych, a co za tym idzie – do zwiększenia poziomu ubankowienia w naszym kraju.

    Inicjatywa ta wspierana jest przez MasterCard, który również działa na polu innowacyjnych płatności (które to z kolei mają z Future Bankingiem wiele wspólnego). Ta międzynarodowa organizacja płatnicza kładzie duży nacisk na rozwój płatności kartami zbliżeniowymi, telefonami z modułem NFC czy wspieranie płatności mobilnych na naszym rynku. Te ostatnie standaryzowane są dzięki aplikacji MasterCard Mobile, która umożliwia zakup biletu do kina, opłacenie rachunków czy uregulowanie należności za parking. Transakcje realizowane są w oparciu o systemy i aplikacje partnerów MasterCard.

    Bank jako platforma

    Definicja banku jako miejsca, w którym przechowywane są nasze pieniądze, już dawno straciła na aktualności. Wiele polskich instytucji bankowych stara się w jak największym stopniu rozszerzyć swoją ofertę o narzędzia niekoniecznie bezpośrednio związane z finansami czy usługami bankowymi w dotychczasowym rozumieniu. Już dziś część banków oferuje dołączone do konta platformy umożliwiające klientom zakupy wybranych produktów ze zniżkami. Większość ekspertów jest zgodna co do tego, że to dopiero początek eksperymentów z takimi formami zwiększania zaangażowania i zatrzymania klienta banku w obrębie odpowiednio przygotowanej platformy.

    Numery kont odchodzą w niepamięć
    Długie i skomplikowane numery kont bankowych nigdy nie sprzyjały wymianie pieniędzy, a problem ten stał się jeszcze wyraźniejszy wraz z popularyzacją płatności mobilnych. Proste i wygodne płatności P2P (Peer To Peer) nie są wprawdzie nowością ani w Polsce, ani na świecie, ale powoli nadchodzi czas, kiedy będą miały okazję stać się standardem.

    W ich przypadku nie potrzebujemy już numeru konta czy dokładnych danych osoby, do której chcemy przesłać pieniądze. Wystarczy znać adres e-mail, numer telefonu albo skorzystać z technologii NFC. Im więcej osób będzie korzystać z aplikacji bankowych na urządzeniach mobilnych i im więcej możliwości będą one oferować, tym większe będzie zapotrzebowanie na tego typu usługi. Proste, wygodne i nowoczesne. Szanse na to, że banki zignorują tę okazję, są bardzo niewielkie.

    Bankowość społecznościowa i rozrywkowa
    Serwisy społecznościowe stały się dla wielu osób codziennością, jedną najczęściej odwiedzanych internetowych „platform” i uniwersalnym kluczem do wielu usług. Z takiej okazji nie mogły nie skorzystać instytucje bankowe, starając się sprawić, aby wydawanie pieniędzy było przynajmniej nieco bardziej atrakcyjne. Banki coraz częściej oferują nie tylko proste opcje związane z udostępnianiem informacji na temat zakupów na portalach społecznościowych, ale także możliwość przesyłania pieniędzy do znajomych czy dostęp do dodatkowych funkcji. Wszystkiemu towarzyszą przeważnie elementy grywalizacji – możliwość zdobywania specjalnych punktów czy odznaczeń za wykonanie określonych akcji, a następnie porównywanie się ze znajomymi.

    Bankowość w Internecie Rzeczy i kontekst
    Instytucje bankowe, choć posiadają w wielu przypadkach komplet informacji dotyczących naszych płatności, w dalszym ciągu nie mają dostępu do sporej ilości danych na nasz temat. Na podstawie zakupów można stworzyć przyzwoity profil klienta, ale nadchodzący Internet Rzeczy będzie w stanie uzupełnić go i rozbudować.

    Podłączenie wszystkich przedmiotów codziennego użytku do globalnej sieci, co stanie się rzeczywistością w ciągu kilku najbliższych lat, będzie dla wielu firm niezwykłą kopalnią wiedzy. Dzięki nim będzie często wiadomo nie tylko, że kupiliśmy dany produkt, ale też dlaczego dokonaliśmy zakupu. Banki, dążące do stania się platformami z prawdziwego zdarzenia, będą dzięki temu w stanie podsuwać nam promocje, oferty i usługi z jeszcze większą dokładnością niż obecnie, a co za tym idzie – większym prawdopodobieństwem powodzenia.

    Jednak nawet bez tych technologii jutra, to właśnie gromadzenie i przetwarzanie jak największej ilości danych na nasz temat z dostępnych dziś źródeł będzie jednym z kluczowych elementów w rozwoju bankowości. Dzięki temu nie będziemy się dowiadywać o rzeczach, które być może zechcielibyśmy kupić w danym momencie, a o rzeczach, które naprawdę powinniśmy kupić.

    ŹródłoHeadlines
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    OVHcloud poszerza portfolio chmury publicznej o usługę Managed Rancher Service

    OVHcloud, europejski lider w dziedzinie chmury, podczas konferencji KubeCon Europe 2024 ogłosiła wprowadzenie nowych usług do rosnącej oferty chmury...